Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Från bibliotek i Sundsvall till Augustpriset

+
Läs senare

Prisvinnande författare och tidigare sundsvallsbo Kristina Sandberg kommer tillbaka till Västernorrland den 25 april för att berätta om sitt författande och om den hyllade boktrilogin om Maj, en hemmafru i folkhemmets Sverige.
– Det finns en stor dramatik även i det vardagliga som är värd att berätta, säger hon.

Det var under tiden på författarskolan på Biskops Arnö i början av 90-talet som debutromanen fick sin början. Kristina beskriver det som en stor tur att bli publicerad på sitt första manus.

– Jag gick runt i cirka månader och väntade på svar från förlaget. Jag kollade brevlådan och telefonsvararen hela tiden, men när jag fick beskedet så var det jubel bara, säger hon.

Historien börjar inte där. När hon var barn så var böcker en stor del av hennes liv. Många kvällar tillbringades med mamman som jobbade på Sundsvalls bibliotek, där var några av favoriterna Maria Gripe och Astrid Lindgren.

– Jag har alltid varit en bokslukare.

Det var tidigt som Kristina Sandberg började fundera över möjligheterna till att skriva böcker, känslan av att skriva litteratur som betyder något både för henne och andra var det som lockade mest och då särskilt berättelser om kvinnors olika villkor.

– Genus och feminism har alltid intresserat mig. Jag gillar att man får en dialog med människor som sträcker sig över tid och rum och att man berör så många människor.

Efter flytten från Sundsvall för att studera konst så började hon läsa skrivkurser och hamnade i Stockholm, Där väntade två romaner till innan det var dags för trilogin om hemmafrun Maj och hennes liv i Örnsköldsvik.

När Kristina beskriver böckerna så märks det väldigt väl hur mån hon är om detaljerna hos sina karaktärer.

– Det var en journalist som frågade mig härom veckan vilken kaka som är Majs favorit, jag kunde inte svara på det då men hade hon frågat mig medan jag skrev hade jag nog kunnat svara vilken kaka som var favorit för varje årtionde.

Hemmafruns historia är ofta en historia om underordning och ekonomiskt beroende om man frågar Kristina, men det är varken en kritik mot hemmafruarna eller en hyllning. Det är en berättelse om en särskild tid med andra förutsättningar än i dag.

– Jag ville berätta och synliggöra en historia som kanske skjutits åt sidan eller glömts bort, En del reagerar negativt och undrar varför jag ska ta upp saker från det förflutna. Andra uppskattar det jättemycket och är glada över att jag tagit upp deras historia eller någon närståendes historia.

Inspirationen till trilogin kommer från egna erfarenheter och mycket forskning. Det har varit många sidor historiska dagboksanteckningar, kokböcker och forskningsrapporter, men även från minnen av hennes farmor och mormor i Örnsköldsvik. Där tillbringade Kristina mycket tid under somrar och lov.

– Som författare använder jag mig av både språk- och bildminnen. Naturen, platserna och människornas sätt att prata i Ångermanland har spelat roll för språket i trilogin. Jag har en hel del dialektala uttryck i mitt skriftspråk.

Trilogin har fått både Augustpriset, Moa Martinson-priset och SVD:s litteraturpris för sista boken "Liv till varje pris".

– Jag trodde inte att jag skulle vinna Augustpriset, men när jag väl gjorde det fick jag nästan som ett tunnelseende. Jag minns att det första jag tänkte var att jag inte visste hur jag skulle ta mig upp på scenen - men det måste ha gått på något sätt, säger hon och skrattar

Nu är det turné fram tills jul innan det kan bli nya tag och nya böcker.

– Jag behöver lugn och ro när jag skriver, säger hon.

Annons
Annons
Annons