Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Glada husvagnsägare

+
Läs senare

– Vi har jobbart hårt och länge för att få till stånd de nya reglerna som nu är på gång. Det är mycket glädjande att det har gett resultat.

Det säger Lars-Erik Paulsson, som jobbar på kansliet hos Husvagnsbranschens riksförbund, HRF. Huvudargumenten har varit att bilarna som tillverkas i dag är betydligt tyngre än sina föregångare. Det är mer säkerhetsutrustning i dem och den väger.
Det betyder att den som har bytt upp sig till en modernare och säkrare bil straffas genom att den tvingas byta ner sig till en mindre och lättare husvagn, den nuvarande 3,5-tonsgränsen är inte anpassad till dagens fordon, säger Lars-Erik Paulsson.
Enligt honom innebär den nya lagändringen att trafiksäkerheten höjs på vägarna. Han tar en familj som äger en Volvo XC 90, en Volvo S60 och en husvagn med en totalvikt på 1500 kilo som exempel. Bara den ene maken har BE-behörighet, medan den andra har B-behörighet.
För att makarna ska kunna byta av varandra under semesterresan måste familjen idag välja sin mindre bil som dragbil, trots att det inte råder någon tvekan om att den tyngre och kraftigare XC90 är en betydligt bättre och säkrare dragbil.
Men de nya körkortsreglerna har en liten hake. Föraren måste gå igenom en kompletterande utbildning för att köra en fordonskombination på upp till 4250 kilo.
Jag tror inte det blir något problem. Det är upp till varje land hur den utbildningen ska se ut. Det kanske räcker med en helgkurs, en heldag eller ett enkelt förarprov.

Annons
Annons
Annons