Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Husen står i vägen för en nödvändig utveckling"

+
Läs senare

Behovet av att knyta samman Tunadalshamnen med Ortviken är stort enligt SCA:s informationschef Björn Lyngfelt.

– Husen står i vägen för en nödvändig utveckling. Vår region lever på export och den här frågan är avgörande, säger han.

Exploateringen av Petersvik kryper allt närmare och den senaste veckan har hotet mot det natursköna området och sommarhusen från förra sekelskiftet dryftats i Sundsvalls Tidning. Författaren Nils Johan Tjärnlund anser att de planerade rivningarna är ett "kulturmord". Andra tycker att det är skamligt att kommunen planerar ett industriområde och ett transportcentrum på en hittills fredad kuststräcka fem kilometer från Sundsvalls centrum.

Men projektets förespråkare hävdar att den planerade kombiterminalen och containerhamnen är ett måste och dit hör Björn Lyngfelt i egenskap av SCA-talesman.

Transportkostnaderna är den största utgiften inom pappersindustrin.

– De är större än både energi-, kapital och lönekostnaderna och vi ligger långt i från de platser som vi levererar till. Ska vi ha en chans att utveckla industrin måste vi ta tillvara varje möjlighet när det gäller att effektivisera transporterna och minska transportkostnaderna, säger Björn Lyngfelt.

Genom kombiterminalen och att järnvägsspåret kan dras ända fram till Ortviken kan godset fraktas på järnväg i stället för på långtradare, vilket även innebär stora miljövinster.

Enligt Björn Lyngfelt är det Sundsvalls kommun som ska avgöra om det ska genomföras någon dokumentation av husen eller om någon av de gamla träpatronernas sommarvillor kan flyttas för att bevaras åt eftervärlden.

– Men jag föreställer mig att en sådan flytt är oerhört komplicerad och dyrbar. Fast det är en ingenjörsfråga, säger han.

Och Björn Lyngfelt tycks inte vara okänslig för det ingrepp som satsningen innebär.

– Det är alltid en avvägning. Samhällsnyttan måste vägas mot effekterna förändringen får för individerna. Vare sig det gäller brobygget, E4:ans dragning eller kombiterminalen så görs det noggranna avvägningar innan besluten tas, säger han.

Annons
Annons
Annons