Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Inbrott och grov skadegörelse mot E4-bygget

+
Läs senare
/
  • inbrott. Tjuv­ar har under helgen gett sig på ett 15-tal maskiner som i helgen stod uppställda längs nya E4-sträckningen i Nolby. Lars Brink från Bjuråkers entreprenad i Hälsingland är en av de drabbade fordonsägarna. Två rutor har krossats i hans grävmaskin. ”De har sparkat sönder en dörruta och en sidoruta, men bara stulit en telefonhållare”, konstaterar han. Maskinen fick dock stå still under hela gårdagen till följd av skadegörelsen.

Ett 15-tal fordon som används vid E4-bygget i Nolby har utsatts för inbrott och skadegörelse. Rutor har krossats, lås brutits upp och hytter tömts på värdesaker. Flera maskiner gick i går inte använda på grund av skadorna.

Maskinerna stod under helgen uppställda längs den nya vägsträckningen väster om Nolbykullen – det handlar om en flera kilometer lång sträcka från Svartviks bildemotering till området väster om Hemmanet. Inbrotten upptäcktes i söndags kväll och i går morse var polisen på plats för att undersöka brottsplatsen.

Lars Brink från Bjuråkers entreprenad i Hälsingland är en av de drabbade fordonsägarna.

– De har sparkat sönder en dörruta och en sidoruta, men bara stulit en telefonhållare, konstaterar han.


Dyr nota

Trots det klena bytet kommer slutnotan att bli dyr. Gräv- maskinen är obrukbar tills de nya rutorna är på plats.

– Det kommer nog att ta minst en och en halv dag att fixa, konstaterar Lars Brink, som sedan förra sommaren jobbar med bergsskärningen norr om Tunavägen.


Grov skadegörelse

Ett par andra maskiner stod i går också stilla till följd av den grova skadegörelsen – i de flesta fall handlar det om krossade rutor och uppbrutna lås.

Ur hytterna hade förövarna tagit bland annat stereo och radioutrustning.

Bygget i Nolby hade fram till i helgen dock sluppit både förstörelse och stölder. På andra håll längs E4-bygget har man haft problem med dieselstölder.

– Dieselstölder har kommit och gått, men skadegörelse har vi varit ganska förskonade från, säger Henrik Gerber, projektchef på Peab.

Annons
Annons
Annons