Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Jaktsäsong på olagliga mopeder

+
Läs senare
/
  • Jani Koivuranta
  • I tre veckor fokuserar polisen i Sundsvall och Timrå på trimmade och trafikfarliga mopeder. De tre första dagarna har fem mopedister och en crossförare haffats för olovlig körning och fått sina tvåhjulingar beslagtagna.
  • – De flesta mopederna är i bra skick, men omkring tio procent ser ut som den här eller värre. Det är dem vi vill ha bort från vägarna, säger polismannen Pär Andersson, som själv körde Zündapp KS 50 när det begav sig. Kollegan Jani Koivuranta körde Yamaha DT 50.

Polisen i Sundsvall och Timrå har dragit igång vårens mopedrazzia, och här beslagtar de ännu en ombyggd och trimmad moppe. – En sån här moped har inget i trafiken att göra. Vi gör det här för barnens säkerhet, säger polismannen Pär Andersson.

För tredje året i rad drar polisen igång ett omfattande arbete för att beslagta trimmade och trafikfarliga mopeder. Åtta poliser deltar i projektet som ska pågå i tre veckor.
En kille i 15-årsåldern blev på onsdag förmiddag haffad på Norra vägen. Mopeden var trimmad, saknade belysning och var allmänt i tämligen miserabelt skick. Poliserna mätte med laser upp toppfarten till 62 km/h. Killen blir nu rapporterad för olovlig körning och kommer att straffas med böter. Detta kan också påverka hans chanser att få tillstånd att övningsköra med bil.
Ytterst finns också ett föräldraansvar. En förälder kan bli rapporterad för tillåtande av olovlig körning, säger polismannen Jani Koivuranta.
Mopeden togs i beslag, och en firma ska nu undersöka vilka delar som bytts ut eller modifierats i trimningssyfte. Sådana saker destrueras innan resten av mopeden lämnas tillbaka.
Och det kan bli väldigt besvärligt att få den i trafik igen. Man måste få tag på originaldelar och besikta mopeden innan den får tas i trafik igen, säger Jani Koivuranta.Poliserna använder sig av civila bilar, motorcyklar och vanliga radiobilar i jakten på unga trafikbrottslingar. Man söker dem på platser där man vet att mopedister ofta kör.
En sak som vi ser väldigt allvarligt på är när ungdomar skjutsar kompisar utan hjälm. Det är vansinnigt och farligt, och kostar 1 500 kronor i böter, säger Pär Andersson.
På tre dagar har poliserna haffat fem mopedister som kört trimmat, och en kille på crossmotorcykel. Och fler lär det bli.
2005 dog åtta 15-åringar i Sverige. Fem av dem dog i trafiken. Det känns som helt onödiga tragedier, säger Jani Koivuranta.
En trimmad moped är en lätt motorcykel, och 15-åriga killar är inte alls utbildade för att köra i sådana hastigheter, säger polisen Maria Lundberg.
Poliserna tycker ändå att de flesta mopedister sköter sig och har fordonen i ordning. De uppskattar att omkring 10 procent av mopparna är olagliga.
Killens mamma kommer och hämtar upp honom från polisbilen.
Vi vill gärna att föräldrarna kommer och hämtar dem. Visst blir ungdomarna sura när vi tar dem, men de allra flesta förstår varför vi gör det, säger Pär Andersson.
Annons
Annons
Annons