Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Knåp med lego ska rädda elevernas teknikintresse

/
  • Börje Norlin, lärare i kursen Barn möter elektronik, har svårigheter att få fast hjulen. Lätt på handen ska man vara.
  • Bengt Ahnlund, Ånge, förser en liten microprocessor i lego med hjul medan det kliar i Kerstin Ekmans fingrar.
  • Här ligger det avancerade legot, en liten dator, som kanske kan locka eleverna till elektronikstudier.

På några bord i en sal på Mittuniversitetet i Sundsvall står några legolådor. Runt dem sitter en lärare och tre elever som är mer eller mindre nöjda med vad de åstadkommit hittills på kursen \"Barn möter elektronik\".

Annons
Kerstin Ekman från Vibackeskolan är glad eftersom hon är den enda som lyckats sätta ihop en robot och ett hus med belysning och fått dem att fungera.
Men jag kanske har gjort något fel så att roboten inte fungerade när jag lämnade ifrån mig den, kommer hon förskräckt på.
Trots att Vibackeskolan satsar hårt på teknik för eleverna och Kerstin Ekman är delaktig i det arbetet har hon inte helt blivit av med teknikrädslan. Men det är inte vilket lego som helst hon använder. Roboten kan programmeras med hjälp av en dator. Den sänder sedan signaler till en liten dator, en microprocessor, som är inbyggd i lego så att man exempelvis kan bygga en bil på den.
Kursens lärare, Börje Norlin, är imponerad av byggsatserna. Han hade egentligen bara tänkt visa studenterna att de finns. Nu tror han att legofabrikören har läst skolornas läroplan eftersom byggsatserna passar så bra med de intentioner läroplanen har.
Det är viktigt att visa hur tekniska uppfinningar fungerar och hur de påverkar samhället.Tekniken har starkare kopplingar till samhällskunskap än till fysik. Ofta är det fysikläraren som får undervisa i teknik. Det är synd eftersom fysiken mest handlar om teorier. De flesta fysiklärarna saknar utbildning i teknik som är ett praktiskt inriktat ämne, säger Börje Norlin.
På Vibackeskolan börjar eleverna lära sig om teknik redan i förskolan och på somrarna ordnas populära kurser för flickorna på högstadiet.
I fyran, femman är barnen otroligt kreativa. De är oförstörda och kan reflektera. Det gäller att ta vara på det intresset från unga år, säger Kerstin Ekman.
Torbjörn Anderson från Sveg studerar men arbetar samtidigt som lärare. Han menar att mycket av undervisningen går som på räls och att visst undervisningsmaterial hör hemma på museum.
När man kommer med något nytt möter man motstånd. Lärarna gör som de alltid har gjort. Men någon gång blir det väl vår tur, när stofilerna lämnat skolorna, säger han.
Han hade själv väntat sig att bara män skulle söka till kursen men blev glatt överraskad då det var 50 procent kvinnor, det vill säga två. Han beklagar att intresset för teknik bland lärare är klent. Betydligt fler söker till kurser om läs- och skrivsvårigheter.

Annons
Annons