Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Könsroller och sexanspelningar redan i vaggan

Det börjar i storlek 56, när den söta babyflickan får en rosa body med en liten blomma på magen. Den duktiga pojkens första utstyrsel är ljusblå och prydd med en motorcykel.

Annons
Redan på dagis får tjejerna höra att de är söta med sina flätor och har en fin tröja. När pojkarna kommer påpekas det hur fort de springer. Killar får bekräftelse för det de gör, tjejer för sitt utseende, säger Carina Söderlund från studieförbundet Bilda.
I butikerna är barnens leksaker uppdelade efter könstillhörighet, gulliga rosa och lila eller häftiga svarta och blå. Plaggen på klädställen talar också sitt mycket tydliga språk i både form och färg.
Reklambilder, veckotidningar, klädkataloger, dokusåpor och kvällstidningar anspelar på sex och utseendeideal i sådan utsträckning att det bli vardag - och vi blir hemmablinda.
Sjuåringar vill banta. Högstadieungdomar känner press på sig att ha sex med första kärleken. Mellanstadiebarn beter sig som tonåringar, de står i klungor på skolgården och pratar.
En tioåring ville ha presentkort på manikyr. Här i stan kan små flickor få lösnaglar med Disneyfigurer på, hur leker man med det?
Carina Söderlund åker runt i landet och föreläser om självförtroende. På en sådan resa fick hon veta att ungdomarna i en åttondeklass i Göteborg kunde välja mellan körkortspengar och skönhetsoperation i konfirmationspresent.
Hon berättar också att omkring 100 000 svenska flickor och 12 000 pojkar vårdas på behandlingshem för ätstörningar.
Modellagenturerna ringer till behandlingshemmen för att ragga modeller, ungdomarna skriver på kontrakt om att inte ställa upp.
En förälder i Sundsvall har hört av sig till hemkunskapsläraren och ifrågasatt varför inte bantningsmetoder finns med i undervisningen.
Det går tre miljoner vanliga kvinnor på åtta supermodeller, ändå försöker man sträva efter att vara som de åtta. Det är klart för mig att det är ouppnåeligt, säger Carina Söderlund.
Hon uppmanar starka konsumenter att låta bli att köpa vissa produkter. Vuxna att prata och förklara, ta sig tid och dra gränser.
Annons
Annons