Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KÖRKORTET – Lämna barnet bakom dig och följ med på den första lektionen

/

Att ta körkortet är ju inte bara att hämta ut det på Vägverket, man måste ju faktiskt slita lite för det. Såväl teori som körning ska avklaras och många drar sig för att komma igång. En anledning kanske kan vara just att börja, första gången man ska göra något är det ju alltid lite nervöst. Ungas reporter Oskar Lund har precis påbörjat sin väg mot körkortet, häng med honom på hans första körlektion och se om det verkligen är så hemskt!

Annons
Det var med spänd förväntan jag gick mot Checkers körskola för att ta min första körlektion.
Jag hade ingen aning om vad som väntade och jag kan lugnt erkänna att jag var rätt nervös. Känslan var väl ungefär densamma som inför en viktig match, men nu handlade det om någonting jag aldrig gjort förut, och då är man väl alltid lite extra spänd. Jag träffade min körlärare Bertil inne på körskolan och han frågade lite om hur mycket jag hade kört innan. Sedan hängde med honom ut till bilen jag skulle köra, en Volvo V50.
Taggad till tusen
När vi satt oss i bilen berättade Bertil vad han hade tänk att vi skulle göra under lektionen, samt gick igenom lite olika inställningar och instrumentbrädan. Bertil körde bilen till Hedbergskas gymnastiksal och där var det dags för mig att ta över. Jag satt mig vid ratten och var taggad till tusen. Jag släppte kopplingen och gasade, motorn varvade ordentligt men ingenting hände. Jag blev lite fundersam men försökte än gång till, samma sak igen, varvräknaren rusade iväg men bilen stod där den stod. Jag sneglade lite på min körlärare som sa "Du kanske ska lägga i växeln". Vilken start!
Inte konstigt
Efter min strålande inledning så kunde det knappast gå sämre, så nu släppte lite av nervositeten. Bertil berättade att det inte var konstigt att jag var nervös och att det var de flesta första körlektionen. Då slog det mig att Bertil och alla andra körlärare handskas med nervvrak som mig dagligen så egentligen var nog min start inte så mycket att gräma sig över. Det kan nog vara bra att tänka på första gången man ska köra, det är ju faktiskt körlärarnas jobb så de vet nog om att alla inte är på topp första lektionen. Trots min start så var Bertil inte orolig över att jag skulle utgöra någon trafikfara, så jag fick alltså fortsätta och Bertil sa åt mig att ratta bilen upp emot Sidsjön eftersom det är mina hemmatrakter. Ett test
Första lektionen går mest ut på att testa vad eleverna kan berättade Bertil, så vi körde runt och utan att man märker det själv så testas man hela tiden. Vi körde egentligen bara omkring, förutom när jag fick stanna och backa runt ett hörn, men hela tiden så ställs man på prov som läraren kan bedöma.
Vi körde i rondeller, gjorde vänstersvängar, körde landsvägskörning med mera. Bertil berättade att den första körlektionen kan se ut hursomhelst, beroende på eleven. Det beror helt enkelt på vad du kan och inte kan, och jag kan lova att körlärarna har varit med om alla nivåer. Från de som inte kan hitta dragläget till de som är uppväxta på gokart banan.
Min lektion fortsatte från Sidsjön ut på E14 och sedan via Timmervägen upp till Granloholm. Från Granloholm körde jag ner mot stan via Granloholmsvägen och sedan genom stan bort emot Checkers igen.
Uppkörning
Väl framme vid Checkers fick jag parkera längs vägkanten. Efter lektionen berättade Bertil lite vad han tyckte och ungefär vad vi skulle göra nästa gång. Han förklarade också hur upplägget såg ut och vad jag skulle klara av innan jag är redo för en uppkörning. Efter min andra lektion trodde Bertil att han skulle ha en hyfsad bild av hur många lektioner jag behöver på mig innan jag når målet, dvs körkortet.
Första körlektionen är alltså främst till för att din körlärare ska skaffa sig en uppfattning om dig och vad du kan och inte kan. Efter den lektionen börjar arbetet med att klara av allt som man ska innan en uppkörning. Jag var ganska nervös innan, men såhär i efterhand var det inte mycket att vara nervös över. Det handlar ju egentligen om att visa vad man kan för att körläraren sedan ska kunna lägga upp lektionerna så att du är förberedd på bästa sätt när du ska köra upp. Det är ju trots allt för din egen skull du tar körkort!

Mer läsning

Annons