Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Körskoleguiden – Unga har hela listan

Annons
Stenstans trafikskola
Pris: 7 200
På Stenstan får man med Internetpaketet (man kan göra all teori via datorn hemma) när man köper teoripaketet, på de andra ställena som har det kostar det extra. De bilar man får ratta är ett gäng nya Golf 1,6 FSI. På Stenstan finns också något som de kallar Stora Startpaketet. I det ingår 20 körlektioner, halkbana, teori och Internet paketet för 10 900 kronor.


Draglägret
Pris: 7 150
Här tog vi Startpaket nummer 1 som innehöll teoripaket och fem körlektioner, rabatten då blev 300 kronor. Till det tillkom fem körlektioner som också här kostar 420 kronor styck och halkbanan som kostar 2100 kronor. Precis som på Stenstan har Dragläget ett antal Golf 1,6 FSI som du får köra om du väljer det


Ånge Trafikskola
Pris: 6400
På Ånge trafikskola finns ett startpaket med 10 lektioner och teori som kostar 5200 kronor. Om man köper lektionerna var för sig kostar de 380 kronor, billigast av alla ställen vi kollat. Teori kan man göra via Internet, 250 kronor för 20 stycken deltest.


Traffiq 4 You
Pris: 6900
Här var billigt! Här finns ett startpaket B som det ingår 10 lektioner och teori i. Lägger man då till halkbanan stannar notan på 6900 kronor. Ska man köpa lektionerna styckvis så kostar de 430 kronor för 40 minuter.


Checkers
Pris: 7400
Även Checkers har ett paket med 10 lektioner och teoripaketet. Det kostar 5300 kronor och lägger vi till halkbanan kommer vi fram till 7400 spänn. Lektionerna var för sig kostar 420, och Internetpaketet kan man få för 200 kronor. På Checkers har de en hel del olika bilar att välja emellan, dessa är: Renault Megane, Volvo V50, BMW och Volvo S40.


City Trafikskola
Pris: 7200
Ett startpaket med 10 lektioner samt teori kostar 5100 kronor. Körlektionerna kostar 420 kronor styck och halkbanan 2100 kronor. Sammanlagt alltså 7200 kronor. Bilarna som gäller är Volvo S40.


M Trafikskola
Pris: 7 400
Priset vi fick fram tog vi genom att ta M:s startpaket 2, som innehåller teoripaketet, halkbanan och tio lektioner. Detta paket ger 400 kronors rabatt jämfört med om man skulle köpa allt var för sig. Till det la vi halkbanan som kostade 2 200. Priset för en körlektion var detsamma som på föregående, nämligen 420 kronor styck. Här är det Volvo S40 som gäller för dig.


I Sundsvall klarar vi körprovet bra
Kör du upp i Sundsvall är det stor chans att du klarar dig. Det är bara i Örnsköldsvik och Skellefteå som fler klarar en uppkörning.
Det kan man läsa i tidningen Renault Revue. Där har man listat vilka städer som kuggar flest och vilka som godkänner flest. Och så här ligger det till.
Här kuggas flest:
Farsta 44%, Södertälje 44%, Solna 47%, Sollentuna 49%, Uppsala 49%, Borås 54%, Helsingborg 56% och Halmstad 57%.
Och här klarar flest provet:
Örnsköldsvik 84%, Skellefteå 79%, Sundsvall 74%, Karlstad 72%, Luleå 72%, Umeå 69%, Skövde 69% och Östersund 68%.


Svenska körkortet är tredje dyrast i världen
Snittpriset för ett körkort i Sverige är 12 000 kronor. Räknar man endast på 20 stycken körlektioner hamnar Sverige på en inte allt för smickrande tredjeplats över de dyraste länderna inom EU, enligt STR.

I euro räknat kostar det ⬠985 , alltså cirka 9 110 kr. Fast det är inte lika illa som vårat kära grannland Norge, som inte är med i EU, där 20 stycken körlektioner kostar ⬠1080, cirka 9988 kr. Billigast är Polen där 20 stycken körlektioner endast kostar ⬠215, cirka 1988 kronor alltså.
År 2004 gjordes 192 053 körprov i Sverige varav 59 procent blev godkända. De senaste 25 åren har antalet 18-åringar som tar B-körkort gått från hälften till en tredjedel.
För dyr
I början av 2000-talet var siffran nere på endast en fjärdedel. 18-åringar idag tycks vara villigare att lägga pengarna på att resa och man tycker utbildningen är för dyr. STR, Svenska trafikskolors riksförbund, jobbar aktivt med att få bort momsen på körkortsutbildningen som kom 1997.

Henrik Kjellberg
Källor: Vägverket, STR, Sveriges Radio Kalmar.

Mer läsning

Annons