Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krav på åldersgräns för cykel till skolan

/

Cykelolyckor med barn ökar i samband med skolstarten.

Både polisen och NTF Västernorrland vill ha en gemensam åldersgräns i Sundsvall för när barn får cykla ensamma till skolan.

Annons

– När man är sju–åtta år är man för liten för att cykla till skolan, säger Svante Näsström, chef för trafikpolisen i Sundsvall.

Enligt Barnolycksfallsfonden ökar antalet cykelolyckor när skolorna startar. Statistik från barnakuten på Astrid Lindgrens barnsjukhus visar att en tredjedel av cykelolyckorna med barn som registrerats de senaste fyra åren har inträffat under augusti och september.

Många skolor i Sundsvall rekommenderar att eleverna inte själva ska cykla till skolan förrän i fjärde klass.

– Barn är inte mogna att vara i trafiken förrän i 10–12-årsåldern, säger Lars Rehnström, chefskonsulent vid Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) i Västernorrland.

Rent motoriskt kan barn färdas i trafiken när de börjar skolan, men deras uppfattningsförmåga utvecklas i långsammare takt. Barn kan till exempel inte göra bedömningar av avstånd och hastighet på samma sätt som vuxna.

Rehnström skulle föredra att alla skolor hade samma åldersrekommendationer.

– Jag tycker man borde diskutera igenom det här och komma fram till en gemensam överenskommelse, säger Rehnström.

Chefen för trafikpolisen har samma åsikt.

– Men jag upplever ändå inte cykelolyckor som ett jätteproblem. Sundsvall är ju ingen cykelstad, eftersom det är för kuperat. Dessutom har vi inte så bra cykelvägar, säger Svante Näsström.

För närvarande genomför också polisen, NTV och Vägverket en riktad aktion för att få bilister att respektera 30-skyltarna vid skolorna.

Enligt statistiken från Barnolycksfonden är det dessutom i drygt 70 procent av cykelolyckorna pojkar som drabbas.

– Killarna är kraftigt överrepresenterade och det beror väl på att killarna har en större benägenhet att använda cykeln som ett lekredskap i stället för fortskaffningsmedel, säger Lars Rehnström.

Han pekar på att killarnas större risktagande även går igen när det gäller bilolyckor.

– Det kan man mycket väl säga. Vi brukar säga att lär er köra som tjejer så blir det mindre farligt, säger Rehnström.

Annons
Annons
Annons