Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lego – en del av läroplanen

/
  • Entreprenörer. Tillsammans har dessa elever samlat in alla pengar som de behöver för att delta i First Lego League. En tävling som ger deltagarna möjlighet att utvecklas inom många områden, exempelvis entreprenörskap. Dessa elever jobbar för tillfället med att locka sponsorer för att täcka utgifterna för tävlingen.Foto: Moa Fredholm
  • Telefonkontakt. Eleverna får skriva ned vad de ska säga när de lockar sponsorer, allt för att de ska känna sig säkra och trygga när de väl ringer. Här håller Xander Persbo upp sin lista på de han ska ringa härnäst.

First Lego League är inte nytt, men Allsta skolas deltagande däremot är sprillans.

Eleverna i fyrfemman kommer under åtta veckor av höstterminen att forska kring lösningar på problem bland äldre, bygga en legorobot, marknadsföra sig själva och tävla, dels regionalt och förhoppningsvis även i en Skandinavisk final.

Annons

Det är första gången eleverna på Allsta skola har tagit chansen att delta i First Lego League. Tävlingen har ett nytt tema för varje år och för det mesta handlar det om hållbar utveckling. Årets tema kallas ”Senior solutions” och kan på ett ungefär översättas till ”lösningar för äldre”.

Barnen ska hitta en ”senior partner”, en äldre medborgare, att samarbeta med och tillsammans med hen försöka lösa ett problem ur dennes vardag. Robotbygget är alltså inte det enda som tävlingen går ut på, men givetvis är det en stor del i det som gör det roligt för barnen.


Många delar

– Tävlingen består av många delar och vi har kopplat allt till läroplanen så att ingenting som eleverna gör är ”utöver” vad de normalt ska göra, berättar klassläraren Susanne Fahlberg.

Klassen har delats upp i grupper som ansvarar för de olika delarna i tävlingen. Två huvudgrupper kunde urskiljas i ”entreprenörerna” och ”teknikerna”. Föga överraskande var att teknikerna till största delen bestod av pojkar och tvärtom i den mer administrativa gruppen. Gemensamt är att alla tycker sig ha lärt sig mycket redan nu i tävlingens inledande del.

– Förut har jag inte pratat med så mycket folk i telefon, men nu har jag fått lära mig att kontakta folk då vi har letat efter sponsorer till materialkostnader och resor. Det är jätteroligt att vi fått hem så mycket pengar till vår klass, säger Alice Ögren.

– Eleverna har faktiskt lockat så mycket sponsorer att alla utgifter för tävlingen är täckta, berättar Susanne Fahlberg.

Den tekniska gruppen av klassen arbetar med roboten som de ska tävla med och även där tycker man att man lärt sig någonting viktigt.


Samarbete

– Vi har fått lära oss att samarbeta mycket bättre, säger Manne Gidlund, som sitter tillsammans med sin kompis Robin Björk och bygger på ett av hindren till robotbanan.

I går fick de besök av regionens projektansvarige, Bengt Böhlin från Technichus i Härnösand. Han var där för att informera och påminna om hur tävlingen kommer att gå till.

– Det är otroligt roligt att se det extrema engagemang som finns i skolorna, säger han.

Annons
Annons