Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många fördelar med att börja träna tidigt

/
  • Kroppen mår bra av att variera styrketräning med konditions- och rörlighetsträning, som till exempel vid en hinderbana. Här är det Arvid Wahlberg, sju år, som drar däck.
  • På Friskis&Svettis är lekfullhet en självklar ingrediens i träningen för barn och unga. Tilda Nilsson, åtta år, i en hinderbana.
  • Sanna Carlén, 8 år, får hjälp av Mattias Aamisepp.
  • Allsidig träning är bra. Tilda Nilsson, åtta år, får hjälp av pappa Hans Nilsson medan instruktören Mattias Aamisepp hejar på.
  • Viktor Lundbäck, åtta år, och instruktören Mattias Aamisepp.
  • Från cirka årskurs 4 kan barnen använda enklare redskap, här är det Johan Holmqvist, tio år, och Alvin Carlsson, tio år, som testar hantlar. Efterhand kroppen vänjer sig vid träningen kan man prova på högre intensitet, längre pass eller ökad svårighetsgrad.
  • Alvin Carlsson, tio år, tränar med boll. Om man har frågor kring tekniken kan man be en instruktör om hjälp.
  • Agneta Bergqvist.
  • Anna Olofsson.

Det finns många fördelar med att introducera träning och rörelse tidigt. Hos barn utvecklar det grundfärdigheter som styrka, stabilitet, uthållighet, kondition och rörlighet.
– Det viktigaste är att träning för barn är kul, utmanande och utvecklande. Vi tror att om vi tidigt får upptäcka rörelseglädje så känner vi rörelselust även som vuxna, säger Agneta Bergqvist på Friskis&Svettis.

Annons

I rätt form kan man börja med barnträning redan i två–tre-årsåldern. Först kanske det handlar om lek och bus med en förälder. Sedan kan man lägga på enkel koreografi och så småningom lättare styrkeövningar.

– Jag brukar rekommendera att man ser till barnets behov. Vad tycker barnet är roligt att göra? Det är också viktigt att barnet får utöva en träning som är anpassad för dennes ålder och att kroppen orkar med träningen, säger Anna Olofsson, gympaledare på Alnö Fitness.

Som förälder har man en viktig roll i att introducera sitt barn för träning och uppmuntra till rörelse. Bra att tänka på är att barn ofta gör som vi vuxna. Är föräldrarna aktiva – då är barnen också i högre utsträckning det.

Anna Olofssons tips är att göra barnet delaktigt.

– Be barnet följa med till din träning och visa att träning är kul. Ta med en vän till barnet och träna ihop. Gör det till en rolig stund tillsammans, säger hon.

Träningskedjan Friskis&Svettis har utvecklat flera specialpass med allsidig träning som passar barn från två år.

– Vi ser oss som ett komplement till idrottsklubbarna. Alla vill inte tävla och då är Friskis&Svettis ett jättebra alternativ. Här är träningen prestigelös, var och en tränar efter sin förmåga och alla duger, säger Agneta Bergqvist, träningsansvarig i Sundsvall.

De yngsta deltagarna tränar tillsammans med en förälder eller annan vuxen. Utgångspunkten är grovmotorisk träning i ett roligt och omväxlande pass. Från sex års ålder blir passen mer fartfyllda men den egna kroppen är fortfarande det främsta redskapet i träningen. Här får barnen träna kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka, kondition, balans och hållning.

Från årskurs 4 används enklare redskap i träningen. Passen kan göras i stationsform och utmanar både styrka och kondition.

– Lekfullhet är en självklar ingrediens i all träning för barn och unga. Motion och rörelse ska handla mer om lust än om måsten, säger Agneta Bergqvist.

Hennes bästa tips är att testa olika sporter och träningsalternativ och se vad barnet gillar.

– Den träning som barn tycker är rolig är den som blir av, säger hon.

Gympaledaren Anna Olofsson betonar att barnet också måste få tid att bekanta sig med träningen.

– Många föräldrar ger upp för lätt om barnet vid första tillfället inte gillar träningen. Men det kan vara många olika omständigheter som spelar in. Barnet kanske har sovit dåligt, ätit dåligt eller inte känner sig i form just den dagen. Ha då en dialog med oss instruktörer.

Osäkerhet och ovilja kan också handla om rädsla att lämnas ensam i en sal med läraren och de andra barnen. Som förälder kan man stötta barnet och vara med en eller ett par gånger. Men att sedan uppmuntra barnet att testa på egen hand är viktigt för barnets utveckling, menar Anna Olofsson.

– Vägrar barnet trots det att vara med, kliv av och vänta en termin med att träna i grupp. Det kan ge motsatt effekt om man tvingar någon att vara med. Samtidigt så måste man komma ihåg att peppa barnet och visa att det är bra att prova, säger Anna.

Som ledare uppskattar hon barnträningen eftersom de små deltagarna ger allt och är ärliga i sitt omdöme.

– De säger direkt vad de tycker. Sedan jag började träna barn på en professionell nivå har jag blivit en bättre och ännu tydligare gruppträningsinstruktör även för vuxna.

Dessutom har barn ett naturligt förhållningssätt till rörelse och har kul under träningen. Där har vi vuxna en hel del att lära, säger Anna Olofsson, med en uppmaning till såväl ung som gammal:

– Ha kul, våga skratta och le under passen. Bjud på dig själv!

Annons
Annons