Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer ljus på hållplatserna

Blinkande lampor ska minska olycksrisken Det är vid på- och avstigning de riktigt svåra olyckorna sker för barn som åker skolbuss. Därför ska blinkande hållplatser testas i bland annat Sundsvall.

Annons
Efter ett antal svåra olyckor i Sverige förra året tillsattes en grupp ledd av Vägverket som ska titta på hur skolskjutsar kan göras säkrare. Rapporten ska vara klar om några veckor.
Jag hoppas de tittar på hållplatssäkerheten, för det är där det är farligt. Själva resan är oftast väldigt säker, säger Sture Lantz vid Länstrafiken i Västernorrland.
Bra hållplatser har en plattform för de väntande och en rejäl ficka för bussen. Men den allra vanligaste sorten är en enkel skylt vid vägkanten, även vid vägar där det går fort.
Just nu provas mobila busshållplatser på några håll i Västernorrland. De ugörs av en stålplatta med staket och reflexer. Benen kan ställas ner i diket, så att passagerarna står och väntar utanför vägen.
Nästa steg är blinkande lampor som som tänds i samband med att skolbarn närmar sig hållplatsen. Detta tack vare sändare i exempelvis ryggsäcken. Det ska provas i länet senare i år.
Det här är en teknik som stormat fram de senaste åren. Det är bara fantasin som sätter stopp och begränsningar för det här, säger Sture Lantz.
Men i bred skala lär ny teknik vara en möjlig lösning bara på sikt.
Enklare åtgärder planeras också. I mars ska skolbarnen i Timrå få lära sig mer om säkerhet vid bussresor, och i höst ska informationskampanjer riktas till barn och föräldrar i länets alla kommuner. Att använda reflex är ett av råden.
Från och med i höst ska alla skolskjutsar i Västernorrland dessutom ha säkerhetsbälten. Även barn som åker linjetrafik ska helst åka i fordon med bälte. Det är krav som länstrafiken ställt på bussbolagen.
Undantaget är Sundsvall.
Där åker många skolbarn stadstrafik i bussar som saknar bälten. Dessutom åker passagerare stående.
Det är aldrig bra att folk får stå i en buss, men så länge man åker inom stadstrafiken är det väl okej beroende på att de hastigheter man åker på där inte är direkt livsfarliga, säger Sture Lantz.

Fakta Skolskjutsolyckor
I snitt dödas cirka två svenska barn per år i skolskjutsolyckor.
I drygt hälften av olyckorna springer barnen ut bakom eller framför bussen och blir påkörda av mötande eller omkörande fordon när de ska korsa vägen.
De flesta olyckorna inträffar på eftermiddagen, och flickor mellan 12 och 15 är överrepresenterade i dödsolyckorna.
Mer än hälften av barnen saknar bussficka vid på- eller avstigning.
Källa: Vägverket
Annons
Annons