Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Norrtåg fortsätter att gå som tåget

+
Läs senare
/
  • Resandet med Norrtåg fortsätter att öka. Ökningen låg på 35 procent om man jämför årets första kvartal med samma kvartal i fjol.

Norrtåg fortsätter att gå som tåget.
Resandeökningen ligger på 2,3 procent om man jämför årets första kvartal med sista kvartalet i fjol.
Om man i stället fokuserar på förra vintern är ökningen 35 procent.

– Den här ökningen kommer att fortsätta. Det är jag övertygad om, säger Bengt Sörlin (M), ordförande i Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland samt ledamot i Norrtågs styrelse.

Norrtåg skriver att den milda vintern har bidragit till en hög tillgänglighet på fordon vilket i sin tur lagt grunden för en stabil trafik. Samtidigt ser man även effekter av det handlingsprogram som man vidtog på grund av bekymren förra vintern. En ökad kapacitet på verkstaden, en nyöppnad svarv i Luleå och modifieringar på tågen har också bidragit till en positiv utveckling.

– Det här är den bild som vi haft i Norrtågs styrelse och kollektivtrafiksammanhang hela tiden. Det finns ett underlag för resande som vi inte på långa vägar har sett slutet av. Däremot börjar vi hamna i situationer att vid peaktider på morgonen och eftermiddagen då är tågen överfulla, säger Bengt Sörlin.

Resandeökningen medför därför att man kommer tvingas sätta in fler tåg.

– Men då får du en kostnadsökning också. Vi har problem, men det är positiva problem ur kollektivtrafiksammanhang. Men problemen som vi hade med trafiken är inte över. Nu har vi haft en mild vinter och har tåg som inte riktigt håller måttet, men det är saker som man bygger bort. Samma problem har man haft på fler ställen i Sverige med andra typer av tåg, säger Bengt Sörlin.

Extra stor tillväxt noteras på sträckan Umeå-Sundsvall där resandeökningen låg på 48 procent om man jämför första kvartalet i år jämfört med samma kvartal i fjol. På sträckan Sundsvall–Trondheim är motsvarande ökning 38 procent.

När det gäller den så kallade regulariteten, det vill säga andelen tågavgångar som trafikeras med tåg och inte ställs in eller ersätts med buss, så märks en förbättring med 11 procent jämfört med i fjol.

Punktligheten för Norrtågs trafik låg under årets första kvartal låg på 90 procent, det vill nio av tio tåg kom i rätt tid + 15 minuter. Vid måttet rätt tid + 5 minuter låg punktligheten på 83 procent.

Överlag är det positiva siffror för Norrtåg efter förra säsongens minst sagt tuffa vinter.

– Men det viktiga nu är att vi inte lägger pengarna på tågen från bussen. Man ser en tendens i landstinget att man nästan har prioriterat tågen före busstrafiken. Det kan vara en medveten satsning, men man får akta sig så att det inte blir för mycket. Många människor börjar och slutar resan med annan kollektivtrafik och då måste det här systemet hänga ihop, säger Sörlin.

Annons
Annons
Annons