Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

P-platser kan byggas under mark

+
Läs senare
/
  • Här är det område som pekas ut som en möjlighet för att bygga parkeringsplatser under markytan.
  • Strax norr om Köpmangatan ska det längs efter Esplanaden finnas såväl en nerfart som uppfart till p-garaget och motsvarande konstruktioner görs också vid Norrmalmsbron.
  • Här på Esplanaden – eller under rättare sagt – kan p-platser byggas. Totalt handlar det om 560 platser under Esplanaden och Stora torget.

Över 500 parkeringsplatser kan byggas under Esplanaden och Stora torget.

– Frågan har väckts till liv igen och vi kommer nu att sätta oss ner och se över möjligheterna, säger Peter Clemin, vd på Parkera.

Både Norrporten och Diös Fastigheter har intresse i projektet.

2008 tittade Sundsvalls kommun genom Parkera, Norrporten och Norrvidden, numera Diös, på möjligheten att skapa parkeringsplatser under mark i stenstaden.

De inblandade parterna satsade tillsammans 800 000 kronor för att utreda projektet och då inte minst se över alla ledningar som fanns nergrävda.

– Anledningen till att det hela då drogs igång var att 300 p-platser skulle försvinna i samband med teatersatsningen Kräftan och på sikt även de 250 platser som finns på Fisktorget, säger Peter Clemin.

Förslaget visade att det skulle kunna bli totalt 560 underjodiska platser om både Esplanaden och torget används.

Men det blev ingen Kräfta och heller inga förändringar på Fisktorget och i kombination med att lågkonjunkturen slog till så blev det inget av det underjodiska garaget.

– Nu vill dock Norrporten väcka liv i frågan på nytt och det innebär att jag kommer att kalla till ett möte där också Diös är en viktig partner med tanke på deras fastighetsägande i området.

Tanken är att p-garaget ska nås från båda håll av Esplanaden, i norr från Norrmalmsbron och i söder vid Köpmangatan. En rulltrappa/hiss ska bland annat finnas på torget där turistbyrån idag ligger, samt att även andra uppgångar ska kunna skapas.

– Ska Sundsvall växa finns ett behov av fler centralt belägna parkeringsplatser i framtiden, säger Peter Clemin.

Men är det bra för miljön då luften i centrum redan så så dålig idag?

– En fördel är att om det finns gott om platser är att folk inte behöver åka omkring och leta. Dessutom finns fläktar med filter som tar hand om avgaserna, säger Peter Clemin.

För att det inte ska behöva bli trafikstockningar i samband med att bilisterna ska ut ur p-garaget och in på Köpmangatan finns tankegångar på att bygga en rondell i korsningen Köpmangatan/Esplanaden.

En p-plats under markplanet kostar cirka 400 000-500 000 kronor att bygga och kan långtifrån betalas av p-avgifter. Speciellt inte med tanke på att de numera är betalningsfritt efter klockan 16.00 samt på lördagar.

Fastighetsägare har ansvar att se till att det finns p-platser, dock med möjlighet till friköp. Pengar som ska kunna användas till gemensamma projekt.

– Dessutom skulle p-platser under marknivå innebära att det går att frigöra exempelvis Fisktorget och sälja den markrätten, säger Peter Clemin.

Om projektet någonsin kommer att förverkligas vet ingen idag – men frågan har i alla fall väckts till liv igen...

Annons
Annons
Annons