Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

"Projektet blev som en bebis"

/
  • Hästar, ridning och trav är ett intresse hos Maria Skalin.

Vid jul slutade finansieringen av kommunen men i dag finns runt sextio butiker med i nätverket.
Maria Skalin, som är en av dem som driver Unika butiker, berättar nu om hennes drivkraft, om målet med nätverket och om hennes framtidsvision.

Det var ett kommunprojekt som startades i höstas. Finansieringen slutade i vintras men ändå fanns en efterfrågan från fler butiker om att vara med. Projektet gick över till att bli ett nätverk med medlemsavgift. Unika butiker började i Sundsvall och Timrå, men har under senaste tiden utökat till fler städer.

Berätta, vad är Unika butiker?

– Det är ett sätt att nätverka av privata, fristående butiker och där man hittar butikerna på ett och samma ställe, både genom vår hemsida och genom vår app till mobilen som vi lanserar snart. Det finns allt från kakel till festkläder med i nätverket. Nu har vi precis släppt in caféer också.

Sedan har ni några krav som ska uppfyllas av dem som vill gå med?

– Det första är att de måste vara fristående och privatägda, inte tillhöra en kedja eller franchise. Det är det som är det unika i att vara privatägd. Det andra är att man på ett sätt ska jobba hållbart, det har funnits med som mål sedan kommunprojektet och är en viktig del som finns kvar. Det är en viktig konkurrensfaktor för butikerna, trenden visar att konsumenter bryr sig allt mer om hållbarhet. Kan butikerna visa det, ökar efterfrågan. Det tredje är att man ska ha ett sortiment som på något sätt är unikt.

Nu har ni utökat nätverket till fler städer. Hur har det gått?

– Det har gått bra, från maj har fem städer förutom Sundsvall och Timrå anslutit sig. Intresset är stort, senast var det butiker från Östersund, Åre och Hudiksvall som gick med. Nu har vi fler städer inplanerade också.

Vilka städer?

– Vi har butiker från Leksand som har hört av sig nu. Vi har Mellansverige på kartan men Dalarna är det vi tror på härnäst. Men vi har inte riktigt hunnit med än, i och med att vi samtidigt försöker jobba på i länet.

Vad gör att nätverket sticker ut från konkurrensen med kedjor?

– Just att det är så nischat, och att det ligger så i tiden. Det finns en efterfrågan hos konsumenterna.

Hur har det gått för butikerna som är med i nätverket?

– Butikerna säger själva att det går bättre, att de fått upp lönsamheten. Det snackas om det, och det är det vi vill. Det här är sådant som måste få ta tid. Vi kan ge butikerna all support de behöver men sedan måste de naturligtvis göra jobbet själva också. Förklara skillnaden på att handla lokalt, till exempel.

Hur började du jobba med nätverket?

– Kommunprojektet jag jobbade med hade som syfte att stötta små och medelstora företagare att jobba hållbart, och att tjäna pengar på det. Det var väl egentligen i det som det startade, jag blev väldigt engagerad i butikerna och projektet blev som en bebis. Det beror ju på att man tycker att det är roligt att shoppa och handla på det viset att man vill hitta butikerna som har något utöver det vanliga, oavsett om det är en present eller om man ska handla till sig själv. Sedan möts man av fantastiska entreprenörer i dessa butiker, det är det som fångade in mig. Viljan och drivkraften som finns. Sedan upphandlade vi en grafiker, Mari R. Nordstrand, som jag nu driver nätverket tillsammans med.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag har jobbat i butik, men det var längesedan. Annars har jag jobbat med kommunikation hela livet. Jag har drivit eget företag också, det är ganska viktigt att ha med den erfarenheten så att man förstår vad butikerna vill. Jag har jobbat med många företagare också.

Vad har du för framtidsvision när det gäller Unika butiker?

– Att bli rikstäckande är ett mål. Visionen är att vi ska ändra konsumenternas köpbeteende. Det handlar inte om att sluta att handla i kedjor eller e-handel, utan det handlar om att inse skillnaden mellan att handla på det sättet och lokalt. Du kan bli lika nöjd när du köpt en tröja som kostar trehundra, än tre stycken som kostar hundra.

När blir ni rikstäckande?

– Vi har satt som mål att bli det inom två år, men det är väldigt tufft mål. Sverige är stort och vi är två personer. Men vi hoppas ju också att när bollen kommit i rullning och ju mer information som kommer ut, desto mer kommer folk att fråga efter nätverket. Det har vi redan sett också. Man ska ha tuffa mål. Fast det får ju inte bli på bekostnad av butikerna, då backar vi hellre än att fortsätta utöka nätverket.

Hur ser din arbetsdag ut?

– Jag vaknar klockan sex, sedan tar jag min dotter till förskolan. Jag tror alltid att dagen ska se ut på ett visst sätt men det blir oftast något helt annat. Det är lite det som är charmen. Men vi jobbar mycket med att prata med butiksägare, centrumledare och sätter i gång butiker i nätverket och marknadsför butikerna. Berätta vad som händer. Jag vet inte hur det blir när jag går upp som sagt, dagen brukar sluta på ett helt annat sätt. Sedan slår jag väl igen datorn klockan tolv, flexibiliteten är det som gör att det blir roliga dagar.

Vad är din största drivkraft i det här?

– Att butiksägarna ska se resultat och kunna fortsätta driva sina butiker. Många tror att det bara gäller Stenstan, men det är hela Sundsvall och Timrå. Alla ligger utspridda, vissa kanske i köpcentra men alla har samma problematik. Just att butikerna ligger utspritt är lite av charmen med dem. Det spelar ingen roll om det är hemstaden eller i en annan stad. Det är just mångfalden, usch vad trist om den försvinner.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons