Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam i de flesta hörn av stan

/
  • Andreas Högdahl sitter på busstationen och läser, övervakad av ett antal reklamskyltar.
  • Anders Pålsson och Reza Sadeghi pluggar grafisk design och kommunikation vid Mittuniversitetet och är positiva till reklam. – Det är vårt framtida jobb! säger Anders Pålsson.
  • Reklam på telefonkiosk.
  • Margareta Geijer i Sundsvall har dålig syn och lägger därför inte märke till all reklam omkring sig. – Jag saknar den inte, jag vet precis vad jag ska ha ändå, säger hon.

De finns överallt - men få tycks lägga märke till reklamskyltarna i stan. – Jag störs mer av reklamen i tv, säger stadsflanören Kerstin Berg från Nacksta.

Annons
Sundsvallsborna möts i dag av många kommersiella budskap i stan. Reklamen finns till exempel uppsatt på upplysta fristående skyltar och i busskurer.
Jag lägger märke till dem, de är så stora så man kan inte undgå att se dem. Men de bekommer mig inte. Det är inget jag blir påverkad av, säger Kerstin Berg när hon kommer promenerande längs Esplanaden.
Anna-Maria Larsson som väntar på bussen störs inte heller.
Jag tycker det är fint, det ger liv! Det ska inte stå still i stan, säger hon.
Företaget Clear channel står bakom de flesta av de fristående reklamskyltarna och busskursreklamen i Sundsvall. För att få sätta upp skyltar krävs både bygglov och avtal med kommunen.
Clearchannel har i dag cirka 130 sådana reklamställen i stan, en siffra som legat still de senaste åren, och räknar inte med att ansöka om att få sätta upp mer reklam.
Det som tillkommit på senare tid är i stället stora banderoller, så kallade vepor, som företag hänger på en del husväggar i stan där det pågår byggarbeten.
Det är skyltar som fått tidsbegränsade lov. Det byggs oerhört mycket i stan och syftet är att informera allmänheten om vad som är på gång, säger stadsarkitekt Anita Edlund.
Hon är nöjd med hur Sundsvall ser ut vad gäller reklambudskap i dag.
Jag tycker inte att det är för mycket i dag, utan att vi har en lagom mix, säger Anita Edlund.
För tillfället möts Sundsvallsborna också av reklam när de ska slänga skräp i papperskorgar längs Storgatan. Tre unga killar har fått tillfälligt tillstånd av kommunen för att driva ett eget företag inom sin gymnasieutbildning.
Det kommer att upphöra inom kort. Det stämmer inte riktigt överens med våra riktlinjer för hur stadsmiljön i Sundsvall ska se ut, säger Mats Westling, tidigare stadsbyggnadsdirektör.
Han tycker det är viktigt med en balans vad gäller reklamen i city.
En viss skyltflora hör till stadsbilden. Det finns ett behov hos allmänheten att få del av information. Men det måste vara i balanserad mängd, säger Mats Westling.
Reza Sadeghi är ute och går längs Storgatan. Han och kompisen Anders Pålsson studerar grafisk design och kommunikation på Mitthögskolan och är positiva till reklam. Men Reza Sadeghi är medveten om att den är lurig.
Man tycker inte att man tänker på den, men det lägger sig nog någonstans ändå i huvudet. Det är ju det som reklam går ut på, säger han.

Mer läsning

Annons