Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ: Manuell lyft ger för mycket administration

SJ ska gå till botten med fallet där 14-årige Viktor Magnusson inte fick kliva av tåget på rätt station.

Men man tycker ändå att en 14 mil extra för en resa till Uppsala är den bästa lösningen för rörelsehindrade.

– Jag tycker det är fruktansvärt. Även om man är rörelsehindrad ska man kunna resa bara över dagen, säger Viktors mamma Ann-Louise Magnusson.

Annons

I går berättade Dagbladet om hur SJ inte lät 14-årige Viktor Magnusson från Matfors kliva av X2000 i Uppsala. I stället skulle han åka till Stockholm och ta pendeltåg tillbaka till Uppsala. En extra resa som skulle ta allt för mycket tid för att det skulle vara värt att åka över dagen. Viktor skulle nämligen åka och hälsa på sin syster Jennifer som studerar i Uppsala över dagen den 21 oktober.

– Då föll hela syftet med dagen, säger Ann-Louise Magnusson.


Ska gås igenom

SJ kommenterar nu händelsen:

– Vi tänker nu gå tillbaka och gå igenom vad som hänt. Vi tänker kontakta anmälaren och höra hennes version, och även tala med personalen vid det aktuella tillfället, säger SJ:s presschef Dag Rosander.

Enligt honom finns det klara beskrivningar för hur proceduren ska se ut när det gäller rörelsehindrade personer på de aktuella X2000-tågen. De måste åka till tågets slutstation och kliva av där med hjälp av manuella lyftar, men sedan ska de erbjudas taxi ”fram till dörren” dit de egentligen skulle resa. Det är alltså en tillfällig lösning tills man löst problemet med de ordinarie ramperna, som nu är tagna ur bruk.

Taxin ska SJ betala.

Men Viktor erbjöds varken taxi eller någon form av ersättning för den extra resan.

– Det är ju inte alls bra, även om de betalar taxi, säger Ann-Louise Magnusson.


Tajt tidsschema

Anledningen till det här för- farandet ska enligt Dag Rosander vara att tidsschemat är så tajt för tågen att man inte vill bli försenade.

• Tar det längre tid att använda den manuella lyften i stället för de ordinarie ramperna?

– Nej, det vet jag inte, men det blir mycket mer administration, och så blir det ju stationspersonalen som måste rulla ut lyften och lösa det.

• Men kan ni inte ha den servicen att ni planerar in sådana stopp i så fall för personer som är rörelsehindrade?

– Under tiden som vi har det så här så är det här den bästa lösningen. Dels för rörelsehindrade, men också för alla andra resenärer så att de inte drabbas av förseningar, säger Dag Rosander.

Ann-Louise Magnusson berättar att om man planerar tillräckligt så tar det inte mer än några sekunder att lyfta ut Viktor med den manuella lyften. Hon köper inte alls förklaringen att det skulle ta för lång tid.

– De är ju ändå alltid sena känns det som, säger hon.

Annons
Annons
Annons