Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sundsvallskonstnärer gör affischer

+
Läs senare
/

Affischer är ett modernt och relativt billigt sätt att få konst på väggarna. Nu trycker 22 unga Sundsvallskonstnärer affischer av sina egna verk. På så vis vill de göra sin konst mer tillgänglig, inte minst för privatpersoner.

Affischer med verk av äldre, världsberömda konstnärer har länge funnits att köpa, och de köps också.
Men lika väl som att ha en Monet i affischform på väggen kan man ha en Norman eller Öberg eller Forsberg. Det tycker de yngre konstnärer i Sundsvallstrakten som, förhoppningsvis i god tid till julhandeln, placerat ut två ställ med sina affischer. Ett kommer att stå i en butik i centrum, troligen Vängåvans bokhandel, det andra i en större butik i Birsta.
Man kan inte sitta och vänta på att folk ska komma och vilja köpa originalkonst, säger Bror Högbom.
Det är inte vanligt att aktiva konstnärer söker sig ut i form av affischer. Men tanken att genom tryckning och mångfaldigande göra konsten tillgänglig till ett överkomligt pris för vanligt folk är inte ny: samma idé styrde en gång populariseringen av grafiken.
På det här viset kanske människor får upp ögonen för att det finns lokala konstnärer, säger Kristina Forsberg.
Hur stor upplagan blir beror på hur konstnärerna lyckas lösa finansieringen av tryckkostnaderna. Tanken är att försäljningen av affischerna också ska lämna medel till en framtida bok om och med lokala konstnärer i Sundsvallstrakten.
I affischprojektet deltar Hisham el Kathib, Bror Högbom, Per Gradin, Max Magnus Norman, Toni Nieminen, Johannes Nieminen, Björn Öberg, Kristina Forsberg, Kristina Huss, Lars-Åke Högstedt, Robert Eriksson, Christoffer Björklund, Ina Hurtig, Christian Beijer, Olof Ahlström, Samuel Andersson, Gucko, Hans-Roger Östlin, Björn Gimstedt, Urban Hedin, Peter Mäkelä och Gina Jacobi.
Annons
Annons
Annons