Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi kan tvingas bort från torget

Taxibilarnas ständiga nonchalans mot det mångåriga förbudet om att låta bilarna stå på tomgång och spy ut avgaser i centrum kan få konsekvenser. — Det krävs hårdare tag. Något som i förlängningen kan betyda att vi inte ska ha några taxibilar vid Stora Torget, säger Anita Bdiou (s) ordförande i miljönämnden i Sundsvall.

Annons
Förbudet om att låta bilarnas stå med motorn på i tomgång längre tid än en minut är en bestämmelse som funnits mer än 15 år. De allra flesta struntar i den trots att motivet är att förbättra luften i centrala Sundsvall. Av yrkesförarna är det taxiförarna som är de största syndarna.
Tidigare har kritik mot förbudet möts av självrannsakan och löften om förbättringar. Något som visat sig hjälpa endast temporärt då förarna efter några veckor återgått till att låta motorerna stå på.
Det är tråkigt att tvingas dra saker till dess spets, konstaterar Anita Bdiou.
Argumentet att ta bort taxi från centrum får ytterligare tyngd med tanke på att mätningar av luften i Sundsvall visar på förbättringar på många platser. Här är dock centrala Sundsvall ett undantag med sämre luft.
Så fort som temperaturerna närmar sig noll hör det snarare till reglerna än undantagen att höra knacket från tre till fyra taxibilar med dieselmotorerna på vid Stora Torget. Bekvämlighet och det totala ointresset från myndigheterna att kontrollera att bestämmelserna efterlevs är faktorer till varför ingen tycks bry sig.
Varmt och skönt inne i taxibilen tycks vara viktigare för taxiförarna än att värna om miljön i centrala stan. Det är till och med vanligt att det blir så varmt i bilarna att de öppnar vindrutan för att vädra ut värmen i stället för att stänga av motorerna.
Trots bristen på efterlevnad och en praktisk taget obefintlig kontroll finns det inga planer på att ta bort förbudet om tomgångskörning.
Nej det finns det inte. I stället måste vi från myndigheterna skärpa till oss, hävdar Anita Bdiou.
Hon är medveten om den obefintliga kontrollen. Enligt henne är det dock inte bara miljökontoret som är skyldig till det inträffade. Lika stort ansvar har både stadsbyggnadskontoret och polisen.
Polisen har tidigare hävdat att deras resurser inte räcker till för att även kontrollera efterlevnaden av tomgångsförbudet.
Annons
Annons