På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

Unga företagare som siktar mot Sverigetoppen

+
Läs senare
/

I ett snart ett helt läsår har fyra tjejer på Skvaderns gymnasieskola i Sundsvall kämpat med sitt projekt inom Ung Företagsamhet. De vann tre av sex klasser vid regionfinalen i Västernorrland. Nu väntar den stora finalen i Stockholm. Där kan de segra med sin produkt – ett unikt mensskydd.

Nanna Nilsson, Anastasia Martin, Olivia Nordfeldt och Hanna Glas som samtliga läser på samhällsprogrammet på Skvadersn gymnasieskola i Sundsvall fick tidigt tanken på att marknadsföra ett helt nytt mensskydd – en så kallad ”menskopp”. Den är tänkt att ersätta de mer konventionella tampongerna.

– Det var inte så många som trodde på det här men vi körde vidare, säger Nanna Nilsson.

Menskoppen är både billigare och ett mer miljövänligt alternativ än andra mensskydd.

Allt enligt tjejerna som hoppas på en framskjuten placering i finalen i Stockholm som sker den 14–15 maj i Stockholm.

– Jag är redan nervös, erkänner Olivia Nordfeldt.

Menskoppen är ingen ny produkt – den finns att köpa i USA, Kanada och Tyskland. Men den finns inte på apoteken i Sverige, alla köp måste gå över internet

De fyra studenterna från Sundsvall ska egentligen avveckla sitt engagemang i sin produkt och UF när de går ur skolan till våren. Sådana är reglerna.

– Men vi funderar på att marknadsföra den på riktigt allvar, men vi har inte fattat det definitiva beslutet än, säger tjejerna.

Om de vinner i Stockholm väntar EM-final i Bukarest i sommar.

– Men så långt vågar vi inte tänka, säger de.

Tjejerna har lagt ner mycket tid och möda på ”menskoppen” – inte minst när det gäller hur man sköter marknadsföringen.

– Vi har fått hjälp av Stig Svedberg som äger företag och är företagare här i Sundsvall, säger tjejerna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons