Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Väldigt troligt att vanliga bilister får betala"

+
Läs senare
/

Broavgifter för 2,4 miljarder kronor.
Frågan är hur mycket vanliga privatbilister ska betala?
När Sundsvalls kommun och Trafikverket sätter sig vid förhandlingsbordet i dag är kommunens grundinställning – inget alls.

– Vår inställning är att vi har ett avtal som gäller. Utifrån det får vi väl börja diskussionen, säger Stefan Söderlund, kommundirektör i Sundsvall.

Att det blir en broavgift har varit klart från första stund. Tillsammans med den kommunala medfinansieringen var avgifterna en bärande pelare när regeringen tog beslut om att tidigarelägga byggstarten för E4 Sundsvall och bron över fjärden.

Broavgifter beräknas stå för drygt hälften av investeringskostnaden – 2,4 miljarder kronor av totalt 4,5 miljarder. 

Sundsvallsbornas del via skattsedeln uppgår till 250 miljoner kronor. På sitt sätt är småpengar i sammanhanget, men ett bevis på hur viktigt projektet är för kommunen, resonerade regeringen.

För Sundsvallsbornas del förde beslutet om medfinansieringen också med sig det goda att vanliga bilister skulle slippa avgift. Modellen skrevs in i avtalet med Trafikverket, som då hette Vägverket.  

Men säg den glädje som varar för evigt. I september i år konstaterade regeringens särskilde utredare i ett delbetänkande till regeringen att upplägget kring avgiften på Sundsvallsbron strider mot det så kallade Eurovinjettdirektivet.

Enligt EU:s regelverk ska broavgifter tas ut så att varje transportslag "står för sin proportionerliga del av investeringskostnaden". Att låta lastbilarna bära personbilarnas kostnad i Sundsvall skulle snedvrida den fria konkurrensen, enligt direktivet.

Utredarens slutsats är att de vanliga bilisternas enda chans att slippa broavgift är att parterna vaskar fram ny finansiering för deras del av investeringskostnaden.

Ingemar Frej, chef Trafikverket region Mitt, slår fast att den kvarts miljard kronor, som Sundsvalls skattebetalare redan gått in med, inte räcker på långa vägar.

– För att få en balans i det hela så måste man fördela kostnaderna. Då handlar det om betydligt mycket mer än så, säger han.

Enligt honom är det "väldigt troligt" att även vanliga bilister kommer att få betala broavgift. Förhandlingen med kommunen kommer att handla om det kommunala åtagandet, betonar han, utan att gå in på detaljer.

Stefan Söderlund är sparsam med sina kommentarer. 

– Jag förväntar mig att de ska presentera sin bild av problematiken och ett förslag på en lösning.

Kanske det här är en fråga för regeringen att lösa?

– Ja, kanske det är så, säger han.

Annons
Annons
Annons