Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vanligt med bedrägeri på internet

+
Läs senare

Skulle du ge en okänd person på gatan 3000 kronor för en vara som ska levereras dagen efter, utan kvitto eller andra garantier? Troligen inte. Men just så går många köp- och säljaffärer på internet till. Varje vecka får polisen i Sundsvall in nya anmälningar.

Det är ett stort bekymmer. Väldigt många tvingas se sig lurade efter en sådan här affär, säger Jan Aller på sundsvallspolisen.
Ofta handlar det om personer som sett en annons på internet och via mejl eller telefon har kontakt med säljaren. I hopp om att affären ska genomföras snabbare sätter köparen in pengar på säljarens konto i förväg och väntar sedan förgäves på en vara som aldrig levereras.
Eftersom det alltid finns människor som kommer att försöka luras menar Jan Aller att köparna ska försöka ta ett större ansvar.
Vi vill givetvis lösa de här fallen men det krävs mycket arbete och resurser för att få fast en bedragare som under tiden kan hinna lura en stor mängd människor. Jag förstår att den som blivit lurad känner sig kränkt och arg, säger Jan Aller.
Om en person i Sundsvall anmäler att han eller hon blivit lurad att betala ut en summa pengar för en vara som inte levererats kan ärendet hamna på en polisstation någon annanstans i landet.
Är den som lurades bosatt i Malmö skickar vi oftast över ärendet dit och på samma sätt får vi många ärenden sända till oss från andra orter.
Egentligen finns bara ett sätt att slippa bli lurad.
Betala aldrig för en vara i förväg. Det är klart att människor vill tro gott om varandra men det finns många som inte alls bryr sig om att de lurar dig på pengar. Det finns bedragare, ha det i åtanke när du handlar med okända personer, säger Jan Aller.
Annons
Annons
Annons