Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Vi blir diskriminerade"

+
Läs senare
/
  • Ann-Mari Vildtörne, 74 år, Bredsand och Kerstin Rehnqvist, 64 år, Bredsand är kritiska till att inte samtliga Njurundabussar är handikappanpassade med låg på- och avstigning redan.
  • Ann-Mari Vildtörne, 74 år, Bredsand och Kerstin Rehnqvist, 64 år, Bredsand är kritiska till att inte samtliga Njurundabussar är handikappanpassade med låg på- och avstigning redan.

Det är för få bussar med låg på- och avstigning på Njurundasträckan, linje 20.

Det anser Det anser Ann-Mari Vildtörne och Kerstin Rehnqvist i Bredsand som är kritiska till att inte Busslink har infört det till på samtliga avgångar ännu.

– Vi blir diskriminerade, säger 74-åriga Ann-Mari Vildtörne.

Ann-Mari Vildtörne och hennes väninna Kerstin Rehnqvist, 64 år, åker regelbundet med Njurundabussen, linje 20 in till stan för att handla och göra olika ärenden.

– Jag åker in till stan två gånger i veckan. Under de senaste sex månaderna så har det bara hänt vid tre tillfällen att det har varit en buss med låg på- och avstigning utan trappor så att det är lätt att kliva på och av. Det var en gång när jag klev på bussen här i Bredsand och vid två tillfällen från Navet. Jag brukar skriva upp allting om vad det var för buss jag åkt med, säger Ann-Mari.

Bussar med trappsteg för på- och avstigning vållar stora problem, anser hon.

– Jag är 74 år och många pensionär här upplever samma sak som jag. Vi orkar inte lyfta matkärrorna, vi har rullatorer, käppar och vintertid så fastnar vi på trappstegen med våra broddar. Vi pensionärer är diskriminerade och det är vi allihopa som bor här. Alla har protesterat och skrivit på listor och ringt men det händer ingenting, säger Ann-Mari.

Kerstin Rehnqvist håller med.

– Jag upplever samma sak. Jag har opererat ett knä och var tvungen att använda rullator ett tag för att få bättre stöd. Men jag fick inte in rullatorn i bussen och var tvungen att vända, säger Kerstin.

Agne Domeij, områdeschef för Busslink i Sundsvall, anser att kritiken delvis är befogad.

– Om Ann-Maris kritik gäller tidigare i höst så kan det mycket väl stämma att vi inte har haft tillräckligt många Njurundabussar med låg på- och avstigning, säger Agne Domeij.

Busslinks målsättning är att alla bussar som trafikerar linje 20, mellan Navet i Sundsvall och Njurunda, ska ha låg på- och avstigning senast den sista januari.

– Vi har beställt 28 bussar från Örebro och har fått ett löfte från lackfirman om att vi ska få alla bussar senast i slutet av den här månaden. Det är väldigt viktigt att ha bussarna till och från Njurunda är tillgängliga även för handikappade och om man har barnvagn med sig, precis som redan är fallet i stadstrafiken. Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla, säger Agne Domeij.

Antalet resenärer på Njurundabussarna har ökat med 30-35 procent sedan augusti förra året, enligt Agne Domeij.

– Njurundabussen har tagit över linje två, med resenärer från Bredsand, så att det har tillkommit många resenärer. Dessutom har det blivit en förtätad turlista med fler avgångar som kommer att utökas ytterligare på Njurundabussen från och med den 7 januari. Tillgängligheten till bussarna har blivit bättre vilket har lett till en explosionsartad ökning av kollektivtrafiken i Sundsvalls kommun. Det känns oerhört glädjande, säger Agne Domeij.

Annons
Annons
Annons