Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webb-TV:STopp för reporter på hal is

I dag anordnar Motormännen ett stoppsträcketest nere i södra hamnen i Sundsvall. Mellan elva och två kan alla som vill komma ner och testa sin reaktionsförmåga och se hur vinterväglag påverkar stoppsträckan. ST:s reporter har provkört banan.

Annons
Banan består av cirka 200 meter uppskottat väg. Det är äkta vinterväglag som ligger under däcken. Först ettan, sedan tvåan. När bilen når skyltarna tänds hastighetstavlan och visar 48 kilometer i timmen. Vinterkängorna faller som stenar över bromsen. Bilen stannar efter 42 meter.
Du körde för sakta, och var lite sen på bromsen. Kör en gång till, säger Lars G Norberg som är ordförande i Motormännens lokalklubb i Sundsvall.
Det handlar om trafiksäkerhet. Motormännens stoppsträcketest går ut på att öka bilförarens förståelse för hur farligt det kan vara att köra för fort. Om man någon gång måste nödbromsa så är det bra att vara tränad på en sådan här bana, speciellt som underlaget är idag.
Det är därför vi vill göra det i den här formen, så man kan skala bort allt ovidkommande och bara koncentrera sig på själva bromsningen. Då kan man få med sig lite erfarenheter härifrån, säger Lars G Norberg.

Liknar riskutbildning
Övningen liknar riskutbildningen, som alla måste genomgå innan man får körkortet i dag. Där ingår olika moment som ska få förarna medvetna om skillnaden mellan att köra på torrt respektive halt vägunderlag och vilken skillnad olika hastigheter ger. Riskutbildningen infördes i körkortsutbildningen 1978, med vissa undantag för olika städer i landet. Först 2000 blev den obligatorisk för alla.
Det är inte alla som har testat att nödbromsa. Om någon har måstat göra det så är det oftast på grund av att till exempel en hund eller ett barn har sprungit ut i vägen, och då har föraren varit i affekt och har inte riktigt haft grepp på vad det är man har gjort.
Gaspedalen trycks ner och bilen sätter fart. Visaren på hastighetsmätaren stiger snabbt. Tavlan lyser upp och visar 53 kilometer i timmen. En aning lättare på fötterna än första gången trampar jag ner pedalerna. Resultatet blir en mycket feg inbromsning och bilen stannar efter 48 meter.

Kostar 20 kr
Det kostar 20 kronor att göra testet och alla får göra det tre gånger. Tanken är att man ska få se hur stor skillnad det blir på stoppsträckan när man testat att nödbromsa några gånger.
Stoppsträckan räknas ut genom att lägga ihop reaktionssträckan med bromssträckan. Normalt tar det cirka en sekund innan man reagerar på faran och börjar bromsa. Men om man till exempel har tunga kängor kan reaktionstiden öka.
Vid två sekunder har man avverkat cirka 25 meter innan man börjar bromsa.
Hur lång bromssträckan är beror på många faktorer, till exempel väglaget eller vilken bil man har.
Själva bromssträckan kan vara 2030 meter. Är man väldigt på alerten, då kan man stanna på 2325 meter, annars kan det bli 3540 meter, när man kör 50 kilometer i timmen.
Det var två år sedan Motormännen gjorde testet senast. Rekordet är en stoppsträcka på 23 meter. Det är mycket väl godkänt.
Men eftersom det är så många faktorer som spelar in tycker Lars G Norberg att det är svårt att säga hur lång stoppsträckan får vara.
Gränsen går någonstans vid 50 meter. Når man det, då har man gjort något fel.
Jag backar bilen lite, för att få en längre accelerationssträcka. Tar ett djupt andetag och sätter fart. Ettan, tvåan, trean. Den här gången visar skylten 50 kilometer i timmen. Bromsen och kopplingen trycks ner så hårt i golvet att jag nästan står upp i bilen. När bilen stannat tittar jag åt sidan för att få se vad det står på den orange lappen utanför vindrutan. 42 meter. Inga 23, men en liten förbättring.
Det är godkänt. Kände du att du hade mycket bättre kontroll på bilen nu?

FAKTA/Olika sträckor
Reaktionssträckan är den sträcka bilen hinner rulla från det att föraren upptäcker faran tills föraren reagerar. En vanlig reaktionstid är en sekund.
Bromssträckan är den sträcka bilen rullar från det att föraren börjat bromsa tills det att bilen stannar. Om man fördubblar hastigheten fyrdubblas bromssträckan.
Stoppsträckan är den sträcka bilen rullar från det att föraren upptäcker faran tills bilen stannat. Man lägger alltså ihop reaktionssträckan med bromssträck
Annons
Annons