Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Dags att sätta Timrå på nya kartan

+
Läs senare
/
  • Därefter kan laserteodoliten mäta in byggnader och andra punkter på någon centimeter när.

Det behövs nya kartor över Timrå för att anpassa kommunen till satelliternas verklighet. Det var tänkt att arbetet skulle ha börjat under fjolåret men det kunde inte genomföras. I stället vill Miljö- och byggkontoret föra över oanvända pengar till i år för att genomföra flygmätningar i vår.

Uppdraget att ta fram de nya kartorna leds från Metria i Gävle, före detta Lantmäteriverket.
Mätningar sker med fotografering från luften under maj månad. Dessförinnan kommer en mängd signaler att placeras ut på lämpliga platser. Signalerna är de vita kvadrater som sedan används som passmärken för att lägga ihop flygstråken till en heltäckande kartbild över området.
På marken sker sedan kontrollmätningar och justeringar med traditionella mätinstrument i den omfattning det kan behövas.
Det är viktigt att de vita plattorna får vara ifred i orubbade lägen, säger mätingenjör Roger Johansson på Metria i Timrå.
Det framgår av en etikett på plattan att den inte får rubbas eller flyttas.
För speciella önskemål, exempelvis inspektionsbrunnar för VA-nätet, kan även sådana punkter målas med vit färg för att läggas in på kartor som Mittsverige vatten vill ha, säger Roger Johansson.
Plattorna placeras ut på marken i växlingen mellan vinter och vår, då snön smält bort men innan träd och buskar får skymmande löv.
GPS-anpassning
I dagsläget har Timrå liksom de flesta andra kommuner flera olika koordinatsystem som berör en trakt. I tätorterna finns stadsnäten. På kartor som allmänheten har för ett område anges koordinaterna i rikets nät. På havet anges longitud och latitud i grader och minuter, som ett alternativ till koordinater.
För framtida GPS-bruk, satellitnavigering, kommer det nya systemet Sweref 99 att vara det enda nätet och ersätter då stadsnäten. Sweref bygger på ett sammanhängande globalt nät som innebär att man kan flytta sig mellan länder och hela tiden med samma koordinatnät som bas.
All GPS-navigering kommer att utgå från detta koordinatsystem, vare sig man kör bil eller navigerar på sjön, men till havs kan de gamla longitud-latitud-angivelserna behållas parallellt för den som har navigeringsutrustning för detta.
Annons
Annons
Annons