Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Y-expo lockade till företagsmingel på arenan

/
  • KAFFESUG. Företagen som förevisade kaffemaskiner var extra populära. Till och med Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand (S) var spekulant på en ny maskin hos Norrpartners Patrik Öhrberg. Peter Norberg, vd för Norrlands miljövård, och Lars Näslund, Wecall, gästade också montern. Foto: Jennie Zetterqvist
  • UTFRÅGADE. Flera företagsprofiler intervjuades av konferencieren Olof Axelsson under dagen. Både Permobils vd Jon Sintorn och Northbikes vd Jonas Olert från Söråker gav svar på tal på stundvis ganska kaxiga frågor.
  • KLIPPKUNNIG. Frisören Helén Hellberg (till höger) driver salong i Sörberge och var en av utställarna på Y-expo. Linda Leiderud från kommunens näringslivskontor tycker att mässan tagit ett steg i rätt riktning.

70 utställare intog Eon arena i går när Y-expo gick av stapeln för fjärde gången.

Med ny kostym och större format hoppas arrangörerna att mässan ska ge mersmak.

Annons

Y-expo började med 25 utställare 2009. Syftet var att lokala Timråföretagare skulle visa upp sig för varandra och hitta nya samarbeten och kontakter.

I år har mässan både vuxit i storlek och lämnat Timrå industriområde till förmån för Eon arena. Steget är stort, men näringslivskontorets Linda Leiderud, som varit engagerad ända från början, tror att det är helt rätt väg att gå.

– Vi såg att mässan måste förändras för att den inte skulle tappa värde för utställarna, säger hon.

Y-expo backas upp av både kommunen och Företagarna Timrå, men inför årets arrangemang sökte man en fristående arrangör.

– Vi i kommunen ska inte driva sådant här själva, säger Linda Leiderud.

Totalt fick tre företag chansen att berätta vad de ville göra med mässan och uppdraget gick slutligen till Timråbaserade Mittevent.

– De sa: ”Ska vi göra det här så ska vi göra det ordentligt”. Och jag tycker att de har lyckats, säger Linda Leiderud.

Mässan sträcker sig nu över kommungränserna med målsättningen att skapa ännu fler affärsmöjligheter. Nästan alla utställare ville också fortsätta nätverka i den ”After mäss” som tog vid efter stängning.

Annons
Annons
Annons