Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Utredning stödjer dubbelspår – ger största godsökningen i hela landet

Sträckan Gävle-Härnösand är Sveriges längsta flaskhals på räls.
Men nu finns ett nytt spår i kampen för dubbelspår.
En ny utredning slår fast att dubbelspåret skulle ge den relativt sett största volymökningen av godstrafik i Sverige.

Två spår mellan Härnösand och Gävle skulle fyrdubbla godsvolymerna och halvera folks restid.

Utredningen, som gjorts av Sweco, är ett viktigt stöd när bolaget Nya Ostkustbanan ska övertyga rikspolitiker och Trafikverket om att lägga den här sträckan högt upp på prioriteringslistan.

– Den satsningen skulle fyrdubbla godstransporterna och halvera restiden. Den skulle gynna hela det svenska transportsystemet, säger Ingela Bendrot, vd för bolaget sedan den 15 maj.

Hon har senast varit statssekreterare hos förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd, vilket gett både kunskap om frågorna och goda kontakter.

Frågan om dubbelspår har stötts och blötts i åratal, men Ingela Bendrot ser nu en ljusning i tunneln.

– Det finns en stark uppslutning i hela regionen för frågan, alla är överens, säger hon.

Bakom Nya Ostkustbanan står Landstinget Västernorrland, Region Gävleborg och de åtta berörda kommunerna.

– Dessutom är vi numera överens med Trafikverket om hur delsträckorna ska byggas. Fördelen är att man kan bygga ut etappvis och det ger ändå effekt, säger kommunalrådet Peder Björk, ordförande för Nya Ostkustbanan.

Läs mer: Ministern om dubbelspåret – beslutet tas 2018

Ett dubbelspår längs alla de 27 milen skulle, enligt utredningen, öka bostadsbyggandet med 25 procent i området jämfört med utan dubbelspår. Det kommer förstås också att påverka arbetspendlingen när det tar en timme från Sundsvall till Gävle.

Hela projektet beräknas nu kosta 35 miljarder kronor, så sent som i november pratade man om 30–35 miljarder. Och konkurrensen om investeringarna är tuff.

Så även om Ingela Bendrot lyckas bra i lobbyarbetet de närmaste 1,5 åren, så tror hon inte att hela dubbelspåret är verklighet till år 2027, då ostkustbanan fyller 100 år.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons