Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

50-talsklassiker på cd

+
Läs senare
/

Många jazzkonnässörer, kritiker, musiker, producenter med flera påstår att just 50-talet var något av jazzens guldålder. Rätt eller fel kan diskuteras, men ett är säkert, det har aldrig tidigare eller senare spelats in så mycket högkvalitativ jazz som under detta decennium. Nu återutges dessa klassiska LP-inspelningar i remastrat skick och med bättre ljudkvalité än originalen på etiketter som Lonehilljazz, Essential Jazz Album, Jazz Ball och Jazz Row.

Skivan Hank Jones Complete Original Trio Recordings visar en av pianojazzens genier. På inspelningarna som gjordes mellan 1953 och 1961 ackompanjeras han 1953 av bland andra Charles Mingus bas, Max Roach trummor alternativt Johnny Smith gitarr, Ray Brown bas och 1955 av Wendell Marshall bas och Kenny Clarke trummor med flera. Skivan med 18 spår bjuder på pianojazz av bästa märke. Han Jones som idag är 91 år är still going strong och har inga planer på att lägga locket över klaviaturen.

På LP-skivorna Nothing But The Blues från 1957 och Herb Ellis meets Jimmy Giuffre från 1958 visar gitarristen Herb Ellis ett föredömligt samarbete med tunga namn som trumpetaren Roy Eldridge, saxofonisterna Stan Getz, Jimmy Giuffre, Art Pepper, Bud Shank och Richie Kamuca. Alltsammans finns nu på en fullmatad cd med en speltid på nästan 80 minuter.

Saxofonisten Benny Golson framträder i olika omgivningar på albumet Benny Golson And The Philadelphians/Take a Number From 1 to 10. På de sex första spåren från 1958 är det kvintettformatet som gäller där medmusikerna heter Lee Morgan, Ray Bryant med flera.

De resterande tio spåren från 1960/61 består av en större besättning med bl.a. Art Farmer, Freddie Hubbard trumpet, Curtis Fuller trombon, Sahib Shihab barytonsax, Cedar Walton piano med flera. Repertoaren med kända standards blandar Golson med egna opus. Ovanstående skivor är utgivna på Lonehilljazz.

I slutet av 70-talet hade pianisten Tommy Flanagan tillsammans med Reggie Workman bas och Joe Chambers trummor den så kallade Super Jazz Trio. På albumet Condado Beach (Jazz Row) hörs trion sträcka ut i ett antal bebopklassiker påtagligt inspirerad av ikonen Bud Powell.

På några bonusspår hör vi Flanagan i duoformatet med gitarristen Jim Hall alternativt med basisten Keeter Betts. På albumet Stablemates (Jazz Ball) har trion kompletterats med utsökte trumpetaren Art Farmer. De spelar en mix av bebopklassiker och standards.

Barney Kessel var den förste gitarristen att utveckla den skola som Charlie Christian bildat. På albumet Barney Kessel & Hampton Hawes Quartet – Quintet från 1957/58 visar Kessel upp ett modernt gitarrspel som skulle få många efterföljare. Han kompas på de första nio spåren av Hampton Hawes piano, Red Mitchell bas och Shelly Manne trummor.

På de resterande hörs vibrafonisten Victor Feldman och basisten Leroy Vinnegar med Manne bakom trummorna. 74 spännande minuter med en av jazzgitarrens största! Samtliga skivor visar att 50-talet var jazzens guldålder.

Annons
Annons
Annons