Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Citat i nöjesannonser ofta vilseledande

Annons
I annonser för filmer och teaterföreställningar klipps ofta positiva omdömen från recensenter in. En undersökning av Sveriges Radios Kulturnytt visar att citaten ofta är tagna ur sitt sammanhang och i stället blir vilseledande. Generaldirektören för Konsumentverket Karin Lindell menar att sådana annonser bryter mot marknadsföringslagen.

Ett av exemplen som Kulturnytt tar fram är en annons för filmen "Kocken", där filmbolaget Sonet plockat ut citatet "riktigt bra...oerhört intressant" ur en recension av Helena Zweigberk för Sveriges Television. Orden "riktigt bra" syftade i recensionen på hur en gestalt uppträdde i första delen av filmen och även "oerhört intressant" syftar på en del av filmen och är inte något omdöme om filmen som helhet.

Ett annat exempel är en annons för musikalen "Sol, vind och vatten". I den är fem av de åtta citaten vilseledande, menar Konsumentverkets Karin Lindell. (PM)
Annons
Annons