Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Claes Malmberg slipper gärna tv

+
Läs senare

Från situationskomik på tv till buskis på teaterscenen. I sommar blir Claes Malmberg grosshandlarskurk på Vallarnas friluftsteater. Nu ser han fram emot att själv sköta den komiska tajmingen.


Vallarnas friluftsteater firar tioårsjubileum med sommarföreställningen "Brännvin och fågelholkar" som har premiär den 2 juli. Jubileumsföreställningen blir också komikern Claes Malmbergs debut i buskis-sammanhang.

- Det ska bli roligt, jag har inte gjort just den genren så mycket. Jag gillar det så länge det är skickligt utfört och inte är rasistiskt eller fördomsfullt. Humor är som att jämföra orgasmer. Man har de man har och det är en egen upplevelse. Jag vill inte vara smakdomare, men jag tycker om den här genren och tycker att det är roligt att få göra den, säger han.

"Brännvin och fågelholkar" bygger på Gideon Albiens klassiker "Söderkåkar" och utspelar sig i Falkenberg en sommar på 1930-talet. En klassisk förvecklingshistoria med hembiträden, grosshandlare och stiliga poliskonstaplar - och naturligtvis kärleksproblem. I rollerna syns bland andra Annika Andersson, Jojje Jönsson och Stefan Gerhardsson. Claes Malmberg spelar den ockrande grosshandlaren Hugo Mytelius som kommer till byn för att driva in en skuld. I samma veva blir han förälskad i dottern till mannnen som är skyldig honom pengar.

- Jag är skurken helt enkelt. Det känns helt okej, jag har varit det förut. Att spela skurk är tacksamt eftersom negativa sidor som ilska, aggression och girighet oftast är tydligare. När det gäller positiva sidor får man betrakta människor längre innan man upptäcker dem. Komik är ju lite barnteater för vuxna, så det kräver tydliga karaktärer.

När det gäller favoriter inom buskis som genre nämner Claes Malmberg föreställningar som "Jubel i busken" och skådespelaren Sten-Åke Cederhöök. Samtidigt menar han att buskisbegreppet hela tiden förändras - det som ansågs grovhugget förut kan mycket väl vara accepterat hos kultureliten i dag. Samma sak är det med humor i allmänhet.

- Jag tror att de skriver om "Brännvin och fågelholkar" så att den blir mer up to date och roligare för oss i dag. Jag tror att det hade varit väldigt svårt att spela den pjäsen rakt upp och ner som den är. Humor är ju färskvara. Det måste finnas associationer till här och nu, det får inte vara för lång sträcka mellan idé och skratt.

Claes Malmberg är just nu ute på turné med sin stå upp-show "Claes Malmberg Live" och har under det senaste året synts i tv-sitcomen "Hon och Hannes" (där han spelar mot Annika Andersson). Han längtar efter teaterscenen och den direkta kommunikationen mellan publik och skådespelare.

- Komik bygger ju på tajming och leverans. Tv handlar om att klippa sig fram till den tajmingen. Visst ska jag leverera mina repliker, men i grunden är det klippen som är tajmingen. På scenen är det vi skådespelare som står för den - hur vi spelar avgör. I den meningen finns inga beröringspunkter mellan de båda genrerna.

Vilket föredrar du av tv och teater?

- Krasst kan jag säga att jag föredrar bra manus framför dåliga. Jag har spelat Lars Norén och det är bland det lättaste jag har gjort för att det var ett fantastiskt manus. Som komiker kommer man sällan i kontakt med den sortens manus. Tv-komik handlar ofta om att rädda usla manus. Det beror på att komik är så oändligt svårt att skriva. (PM)
Annons
Annons
Annons