Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dansare ges chans att skapa dans

Annons
Dansare får oftast finna sig i att koreografen säger vad de ska göra. I den nya satsningen "Växtverk" vill Cullbergbaletten släppa loss dansarnas dolda kreativitet och låta dem skapa egna koreografier.


Tre manliga dansare inleder projektet med var sin nygjord koreografi för dansare ur Cullbergbalettens ensemble. Föreställningen premiärvisas på Moderna Dansteatern i Stockholm och går sedan vidare till Dansstationen, Palladium i Malmö.

- Det handlar egentligen inte om att vi som dansare är frustrerade över att bli instruerade. Att tolka koreografens idéer är ju en del av vårt jobb. Men att för en gångs skull få vara den där personen på andra sidan är förstås väldigt tillfredställande, säger Thomas Zamolo.

Han är 28 år, född och uppvuxen i Frankrike, och utbildad i Génève. Han har aldrig jobbat i sitt hemland, efter ett par år i Göteborgsoperans balett kom han förra sommaren till Cullbergbaletten. "Växtverk" ger honom chans att för första gången göra koreografi till ett större dansverk.

- Titeln "Hado" är ett japanskt ord som betyder våg eller rörelse. Jag utgår från den japanske fysikern Masaru Emotos forskning kring vattnets förmåga att reagera på olika typer av energi, berättar Thomas Zamolo.

Han berättar att doktor Emotos försök går ut på att frysa vattnet i en behållare efter att ha utsatt det för positiv eller negativ mänsklig påverkan och sedan studera iskristallerna.

- Är han aggressiv och skriker oförskämdheter till vattnet blir kristallerna fula. Talar han däremot kärleksfullt till vattnet så bildas vackra och regelbundna kristaller. Motsvarande skillnad får han fram om han låter vattnet lyssna på heavy metal kontra klassisk musik, hävdar Thomas Zamolo.

Om nu vattnet har den här förmågan att reagera på våra känslor så borde ju människor som till största delen består av vatten påverka varandra på samma sätt, resonerar han.

- I "Hado" låter jag några dansare uppträda brutalt, andra kärleksfullt mot sina danspartner som får reagera spontant på de sätt de blir bemötta, förklarar koreografen.

Alexander Ekman började intressera sig för människor och djurs likheter och olikheter. Dansarna fick improvisera utifrån sina djuriska impulser, vilket ledde till att tidigare helt okända varelser uppstod i ett verk som fått titeln "Okänd art?".

- Det är mycket fåglar på scenen, men det är fåglar av en sort som ingen någonsin har sett tidigare, säger Alexander Ekman.

I några av scenerna samlas dansarnas fågelkaraktärer kring ett stort fågelbad fyllt med vatten som de pickar i på fåglars vis.

- Dansarna är inte så förtjusta i det här pickandet, de får en massa vatten i näsan. Men den här gången är det ju jag som är koreograf, säger Alexander Ekman med ett lätt sadistiskt leende.

Han är 22 år och har dansat sedan femårsåldern. Först i Operabaletten och senare vid Nederlands Dans Theaters ensemble för unga dansare. Alexander Ekman har varit ett år hos Cullberg som han nu lämnar för att bli frilansande dansare och koreograf. Han har redan koreografiuppdrag på gång i Holland och Frankrike.

Den tredje dansaren/koreografen Shintaro O-ue dyker aldrig upp till intervjun. Ingen av kamraterna vill uttala sig om vad O-ue skapat under titeln "Mellan a och b". Att verket kan vara lite svårtolkat antyder O-ue genom att i programtexten ange ett telefonnummer till en helpdesk. Dit kan förbryllade åskådare som behöver "hjälp att förstå, har frågor eller förslag till verket" ringa.

Tanken är att fler av Cullbergs dansare ska få chans att göra koreografi i projektet "Växtverk" som enligt planerna ska återkomma varje år. Årets upplaga visas på Moderna Dansteatern i Stockholm den 6, 7 och 8 april samt på Palladium i Malmö den 11 och 12 april. (PM)

Mer läsning

Annons