Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färg och form i ständig rörelse

Annons
Lennart Rodhe, en förgrundsgestalt inom den svenska konkretismen, gick bort förra året. Norrköpings konstmuseum visar i vår hans färgsprakande grafik, collage och teckningar från debuten 1947 och fem decennier framåt.


Konkretisten Lennart Rodhe höll sig aldrig renlärigt till elementen yta, linje och färg. Han arbetade också i en figurativ och expressiv anda, inte sällan med utgångspunkt i naturens organiska former.

- Det finns ofta en pulserande rörelse i Lennart Rodhes bilder. Genom att upprepa till exempel cirkeln och triangeln i all oändlighet skapade han en växelverkan mellan djup och yta, ljus och mörker som upplevs som en rörelse, säger intendent Kerstin Holmer som är producent för utställningen.

Själv talade Rodhe om att han skapade "det ogripbara rummet". För att förstärka effekten arbetade han med kontrasterande komplementfärger. Formerna träder fram för betraktaren ungefär som siffrorna tar form bland färgprickarna i ett test för färgblindhet.

Efter studier i Köpenhamn (1936 -1938) och senare på Konsthögskolan i Stockholm ägnade sig Lennart Rodhe åt naturstudier i en alltmer abstraherande stil. 1947 deltog han i en utställning på galleri Färg och Form i Stockholm tillsammans med bland andra Olle Bonniér, Pierre Olofsson och Karl-Axel Pehrson.

Utställningen blev legendarisk och i gruppen av unga konkretister som kom att kallas 1947 års män var Lennart Rodhe en förgrundsgestalt. Till gruppen, som fick stor genomslagskraft under 1950-talet, räknas också Lage Lindell, Arne Jones samt Randi Fischer som den enda kvinnan.

Lennart Rodhe fick utföra ett stort antal monumentala väggutsmyckningar bland annat för Posten i Östersund, Dagens Nyheter, Riksarkivet, Riksbanken och Kulturhuset i Stockholm. Under 1970- och 80-talen arbetade han med stora tygtryck i rytmiska mönster och klara färger och han formgav också mattor för Kasthall.

Under 1960-talet lämnade Lennart Rodhe det geometriska, nonfigurativa och lät sig åter inspireras av naturen i ett starkt reducerat formspråk.

-- Han kan ta en grangren och upprepa dess form. Med hjälp av starka komplementfärger förstärker han formen och skapar rytm och rörelse, säger Kerstin Holmer.

Under förstudierna till en vävnad för Riksarkivet i Stockholm upptäckte Lennart Rodhe otydbara tecken i mariginalerna i några gamla dokument. De gav honom inspiration till en sorts streckfigurer som blev ett återkommande motiv i många verk. I utställningen ser man dem i serigrafin "Landningen" som är en skiss till utsmyckningen till Riksarkivet.

- De här liksom levande teckenfigurerna som speglar sig i varandra såg Lennart Rodhe som symboler för tankarna hos dem som forskade i arkivet. Ränderna i bakgrunden representerar alla dokument som fyller arkivhyllorna, förklarar Kerstin Holmer.

Lennart Rodhe blev 89 år. Utställningen "Lennart Rodhe - grafik och teckningar" pågår mellan 2 april och den 14 maj. (PM)

Mer läsning

Annons