Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög tid för branschen att släppa sargen

Annons

Nya singlar… när är en ny singel ny nuförtiden? När den läcker på forum och bloggar? När den börjar spelas på radion? När den äntligen släpps till försäljning?

Jag har förtvivlat svårt att förstå varför musikbranschen har så svårt att anpassa sig till nya villkor. Allt snurrar mycket fortare nu, men alldeles för ofta använder musikbranschen gamla mallar för hur man lägger upp en lansering.

Det kan ta flera månader för en amerikansk singel att släppas officiellt i Sverige trots att den i praktiken fanns tillgänglig över hela världen samtidigt. Om inte på något annat sätt så genom fultankning.

Jag har lika svårt att förstå den mest kommersiella delen av reklamradions konstanta eftersläpning av nya addar, det vill säga nya tillägg till spellistan. Framförallt när det gäller internationella hits.

Delvis ligger naturligtvis problemet hos skivbolagen som håller på singlarna och inte skickar ut dem till radion i tid. Ett exempel där är Alexandra Burkes hit Bad boys som var hitvarning på Radio Rix vecka sju i år. Den gick ut som promo till discjockeys i samma veva, så jag antar att radion fick den då också.

Bad boys började jag spela på dansgolvet i september i fjol, fem månader före Radio Rix, och jag hade inte fultankat den utan köpt den på en amerikansk download-sajt.

Ofta ligger dock problemet helt och hållet hos radion, som med Rihannas Russian roulette som lades upp sjukt sent av både Radio Rix och Mix Megapol, långt efter att singeln redan släppts, långt efter att albumet redan släppts.

Och som med det senaste exemplet, Ke$has Tik tok som addades av Mix Megapol den här veckan. Eller möjligtvis förra veckan, beroende på hur snabbt de uppdaterar sin hemsida. Hur som helst en låt som släpptes i slutet av sommaren förra året och som dansat på topplistorna i flera månader.

Och det är bara några exempel, nya kommer i stort sett varje vecka. Anledningen där är bara en otroligt flat musikpolicy som går ut på att låta annan media och discjockeys göra grovjobbet att breaka nya låtar och sedan casha in på dem. Spela skiten ur dem.

Och apropå fördröjningar, eftersläpningar och sölighet… Jag har skrivit om det förut, men med iPaden på ingång är det dags igen. Apple! Please fixa iTunes! Ge även oss i Sverige tillgång till filmer, tv-program, musikvideos och annat material som finns i amerikanska iTunes. Tekniken rullar ju sedan länge och det kan inte behövas åratal för att lösa licensfrågor som redan är lösta på världens största marknad.

Visst, Sverige är en liten marknad men allt innehåll ligger ju där redan. Det borde bara vara att öppna databasen. Ska iPaden kunna användas som det är tänkt även på den här sidan Atlanten krävs ju att man, förutom musik, smidigt även ska kunna köpa och/eller hyra filmer, tv-serier, böcker, musikvideos, med mera. Släpp till nu!

Annons
Annons
Annons