Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag minns den tid då Abba var pest och pina

Jag kom att tänka på en sak när jag njöt (och tjöt) av Mamma mia i Stockholm i fredags kväll. Vilka stålar som rullar runt i världen tackvare Abbas genialitet.

Annons
Jag kom att tänka på en sak när jag njöt (och tjöt) av Mamma mia i Stockholm i fredags kväll. Vilka stålar som rullar runt i världen tackvare Abbas genialitet. Det handlar om miljarder. Money, money money ...
Just nu spelas musikalen Mamma mia på elva platser i världen. Den har förutsättningar att bli den allra största någonsin, en kassapjäs utan dess like. Björn och Bennys mästerverk har gått upp i 80 städer hittills och dragit in cirka 7 miljarder i biljettintäkter.
Succén är total var än Mamma mia spelas och självklart jublade kritikerkåren även i Sverige. Jag ansluter mig till hyllningskören för jag var fullständigt knockad kring 23-snåret. Det kan helt enkelt inte finnas en musikal i världen med så genomgående bra musik. Fantomen får ursäkta ...
Den stora överraskningen var att de svenska texterna funkade så bra. Jag hade mina tvivel men Niklas Strömstedt har gjort ett imponerande jobb. Och klistret mellan paradnumren har Peter Dalle all heder av. Fascinerande att en så banal story håller från första anslaget till det sista. Men upplägget är finurligt och de tre kvinnliga huvudrollerna (Gunilla Backman, Sussie Eriksson och Charlott Strandberg) bär handlingen förbi alla eventuella blindskär. Alla verkar ha kul och artisterna älskar låtarna lika mycket som publiken. Då blir det ömsesidig feeling och det banala blir seriöst. Sen är ju igenkänningsfaktorn givetvis en inte oväsentlig del av högtrycket. Alla har ju nå´t gammalt minne förknippat med Abba-musiken. Därför sjöng publiken sjunga med på engelska för ingen har ännu hunnit lära sig Strömstedts svenska versioner. Några är rent genialiska. Nog märks det att den grabben har växt upp i en familj där språkbruket stått högt på dagordningen. Jag blir inte förvånad om kommer det en ny Abba-epok nu, med hela batteriet världshittar på upphovsmännens eget tungomål.
Jag minns den tid då Abba var pest och pina i Sverige. Då proggare, punkare och vänsterrörelse förkastade gruppens musik och pajkastade det ena argumentet vansinnigare än det andra i kampen mot imperialism och kapitalism. Ty sådan ansågs musiken vara. Liktydig med en koleraepidemi och på läktaren satt Sveriges Radio och hejade på. Svårt att fatta för den nya tidens fans. Men vi 40-talare minns det väl.
När fredagspubliken på Cirkus var mest i sitt ässe slog det mig faktiskt; hur många av er här i lokalen var emot gruppen och deras musik på den tiden? Har ni slutit fred med BoB efter Chess och Kristina från Duvemåla. Om inte, så gör ni det efter den här magiska kvällen med Mamma mia. Tiderna förändrats! I det här fallet till det bättre.
Musikalen kommer att bli en långkörare i Sverige. Missa den inte. Det här handlar om ett stycke svensk musikhistoria. Abba platsar i dag bland världens mesta storsäljare någonsin. Deras musik är odödlig och det kommer musikalen också att bli. Det är därför den fått ett så enormt genomslag världen över.
Och det är därför Cirkus nu fylls till sista plats kväll efter kväll efter kväll ...
Annons
Annons