På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

John Roger är aktuell med flera skivsläpp

+
Läs senare
/

Ångesonen John Roger Olsson ligger inte på latsidan. De kommande månaderna är han inblandad i en handfull albumaktuella projekt – först ut är debutplattan med nya bandet Hearts No Static. – Jag har hittat ett bra koncept för att få släppa skivor, säger han till Dagbladet.

John Roger Olsson är mest känd som mannen bakom The Grand Opening – det månghövdade Ångebandet som utvecklades till ett enmansprojekt i Stockholm.

Men han har också andra strängar på sin lyra – under de kommande månaderna är han på ett eller annat sätt inblandad i en handfull skivsläpp.

Först ut är bandet Hearts No Static. På fredag släpps debutplattan ”Motif” (läs recension här intill) på tyska skivbolaget Bureau B.

 

Instrumentalt band

Bandet bildades av John Roger Olsson och Jens Pettersson, tidigare Sundsvall, som brukar spela trummor på The Grand Openings skivor och turnéer.

– Vi hade pratat om att starta ett instrumentalt band när vi hittade en kille som heter Otto Johansson på Vendolin (musikersajt på nätet). Han hade samma referenser som oss så det kändes klockrent, vi hade precis lärt känna varandra när vi spelade in skivan, berättar John Roger Olsson.

Han tycker att det är optimalt att spela med musiker som alla har samma utgångspunkt.

– En jäkla fördel. Många pratar om att det är så bra med olika referenser för att det smälter ihop till något nytt men jag tycker det kan vara svårt. Det är bättre när alla vet vad de håller på med.

 

Improviserade

”Motif” spelades i princip in under en helg utan några färdiga låtidéer – det mesta improviserades fram i studion.

– Alla spelar alla instrument och alla tre har lika stor del i musiken, säger John Roger Olsson.

Skivbolaget marknadsför Hearts No Static som postrock i samma stil som Explosions In The Sky och Mogwai – något bandet inte är helt nöja med.

– Det är lite onödigt, bara för att det är instrumentalt är det inte postrock. Vi kör inte med de här uppbyggnadsgrejerna utan satsar mer på ljudmattor och låtlängderna är inte heller särskilt postrockiga, det är mer som på vilken popskiva som helst, säger John Roger Olsson.

– Vi brukar säga att vi spelar en blandning mellan ambient och kraut. Men postrocken har ju blivit folklig så bolaget skriver väl så för att locka den publiken.

Att John Roger Olsson nu får utlopp för ambient-intresset i Hearts No Static har inneburit en liten kursändring för ”huvudprojektet” The Grand Opening.

Han har helt enkelt börjat renodla sina influenser i de olika projekten.

– Jag har skalat bort det mesta av den ambient- och postrockkänsla som fanns i The Grand Opening. Just nu håller jag på med en ny skiva och jag tycker att det känns gubbigare, varmare och mer direkt än förut, säger han.

Nya plattan med The Grand Opening är tänkt att ges ut under våren.

 

Japanskt skivbolag

Innan det är dags hinner dock ett par plattor till som John Roger Olsson varit inblandad i att landa hos skivhandlarna.

Han spelar trummor i Will Gambola Sing som albumdebuterar på japanska skivbolaget Friend of mine i februari.

– Jag har hittat ett bra koncept för att få släppa skivor. Förutsättningen är att göra en färdig produkt och sedan hitta exakt de skivbolag som kan tänkas vara intresserade. Skickar man musiken till dem får man ju svar, säger John Roger Olsson.

– Det var så det gick till med Hearts No Static. Jag skickade först Will Gambola Sing till Bureau B men de tyckte att vi skulle göra en massa ändringar så jag skickade Hearts No Static i stället och det var precis vad de letade efter. Sedan fick Will Gambola Sing napp i Japan.

John Roger Olsson har också producerat nya skivan med Stockholmsbaserade Tarantula Waltz (släpps i januari).

– Den låter svinbra. Jag vill gärna fortsätta att producera, jag tycker ju om att bestämma saker. Det är min favoritsysselsättning, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons