Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kärlek och mord på scen i Lögdö bruk

/
  • Dubbelt upp. Jon-Olov Voxlin både spelar fiol och har en roll i pjäsen ”Svartdjefulen från Ljustorp”.
  • triangeldrama.  Camilla Weidman spelar Barbara, hustru till Peter Nyberg i triangeldramat ”Svartdjeulen i Ljustorp”. I rollen som den äkta maken ser vi Tord Lundgren. Foto: Eva-Lena Olsson
  • Om kärlek. Jessica Henriksson, regissör, beskriver pjäsen så här: ”En kärlekshistoria, ett triangeldrama om kärlek, avsaknaden av kärlek, och desperation.”

Kärlek, svek och ett triangeldrama som slutar med ett kallblodigt beställningsmord.
Låter det som en tillspetsad Hollywoodfilm? Snart händer det i Lögdö bruk.

Annons

Året är 1865. I Edsåker förälskar sig smeden Peter Nyberg – gift med Barbara – i en annan kvinna. Brita-Lisa Matsdotter är den illvilliga änkan som ser sin chans att fånga en ny man och börjar intrigera för att röja hans hustru ur vägen.

Dramatikern Kerstin Hultin har skrivit pjäsen ”Svartdjefulen i Ljustorp” om kärleksaffären som ledde till ett brutalt mord. I går gav ensemblen ett smakprov ur föreställningen som har premiär nästa fredag på Lögdö bruk i Timrå.

Mycket är bortplockat

– Det är som ett detektivdrama. Brita-Lisa och Nyberg vill ha bort Barbara, säger Tord Lundgren som spelar Peter Nyberg.

Kerstin Hultin har tidigare gjort teaterpjäs av ett annat historiskt Medelpadsmord, i Armsjön. Men uppsättningen av ”Svartdjefulen i Ljustorp” skiljer sig från ”Armsjömordet”.

– Det är mycket som är bortplockat i föreställningen. Vi satsar på dramatiken. I programbladet får man i stället all fakta, säger regissören Jessica Henriksson.

Pjäsen bygger på en sann historia, och personerna i föreställningen framträder som vålnader från 1800-talet. Likt spöken hemsöker de publiken med sina livshistorier.

”Riktigt spännande”

– Det kommer att bli riktigt spännande, säger Camilla Weidman som spelar Barbara.

Hon är den försmådda hustrun som krampaktigt håller kvar vid sin man.

– Många människor kommer nog att känna igen sig i Barbara. Att vara i en relation där man inte får gensvar, säger Jessica Henriksson.

Scenografin i föreställningen är sparsmakad. Två eldstäder, några pallar, och björkarna som växer kring spelplatsen vid bruket.

– Det blir råare när det är naket, säger scenografen Anna Olofsson.

– Föreställningen innehåller mycket känslor och ångest, men det är samtidigt burleskt. Man får skratta mycket, säger Tord Lundgren.

Annons
Annons
Annons