Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Krigets fasor fortsätter efter hemkomsten

+
Läs senare

Filmstaden: In the valley of Elah

En amerikansk soldat precis hemkommen från tjänstgöring i Irak hittas mördad utanför en militärbas i New Mexiko. Utredningen blir till ett revirpinkande mellan militärpolis och den lokala ordningsmakten. Samtidigt kommer den mördade soldatens far, en pensionerad militärpolis och själv krigsveteran, till platsen för att ta reda på vad som hänt hans son. Först tycks mordet vara drogrelaterat, men spåren leder snart tillbaka till militärbasen.
Regissören och manusförfattaren Paul Haggis (Crash, 2004) är djupt engagerad i debatten om Irakkriget och ställer många relevanta frågor om hur det står till med det så ofta krigförande landet USA. Haggis synar, som liknande hemvändarfilmer gjorde efter Vietnam, hur kriget påverkar soldaterna som kommer hem, familjerna de kommer hem till och själva samhället.
Genom ögonen på den mördades far, fenomenalt spelad av Tommy Lee Jones, och mor, Susan Sarandon i en lite för liten roll, blir In the valley of Elah mycket mer än en deckarnöt eller ett debattinlägg; filmen spelar upp en högst personlig tragedi, där ansvaret letar sig ända upp till Vita huset.
Haggis må gapa efter för mycket när han även för in en genusberättelse om den kvinnliga mordutredarens (Charlize Theron) problem på arbetsplatsen och hennes liv som ensamstående, men det kan man ha överseende med.
På samma sätt kan titelns David och Goliat-liknelse och diverse flaggvikande få passera. Berättelsens hjärta finns i Tommy Lee Jones till synes uttryckslösa, men samtidigt bråddjupa anletsdrag när han frågar sig vad hans son egentligen var med om i Irak och vad som hände honom efter hemkomsten.


BILDTEXT: Charlize Theron spelar mot Tommy Lee Jones i hemvändardramat In the valley of Elah.
Foto: Sandrew Metronome
Annons
Annons
Annons