Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Naturen inspirerar när Häpna ger ut musik

+
Läs senare
/

I sex år har de drivit skivbolaget Häpna utan att kunna ta ut en krona i lön. Med naturen som röd tråd har Johan Berthling och Klas Augustsson gett ut två dussin skivor. Och de viker fortfarande alla omslagen själva.

Precis innanför dörren står två kontrabasar lutade mot väggen och travar av skivor och kartonger breder ut sig på både hyllorna och vidare ut på golvet.
Det är väldigt städat nu och vi har tagit bort alla instrument, säger Klas Augustsson stolt och berättar att det inte brukar vara så här fint.
Här och var kikar ugglor i olika storlekar fram. Den stora plastugglan på bokhyllan fick Klas i 30-årspresent. Egentligen är den till för att skrämma bort fåglar med, men nu får den i stället överblicka arbetet i Häpnas lokal i Stockholm. Hittills har bolaget gett ut 23 skivor och när jag frågar om de har kunnat plocka ut några pengar ur företaget svarar de med ett skratt.
Nej tyvärr. Men vi har haft bra fart den senaste tiden för att vara ett företag som knappt går plus, säger Klas Augustsson.
De ger ut experimentell musik av exempelvis japanske Toshiya Tsunoda och trion Tape, där Johan Berthling är med. Men Häpna släpper också mer melodiös musik som Sagor & Swings folkviseklingande toner.
Häpna har följt vår egen smak och den har gått mot ett mer lättsmält håll än vi trodde från början, säger Johan Berthling.
- Nu har vi en skiva med gitarr och sång (A taste of Ra), vilket vi aldrig trodde att vi skulle släppa. Men om man inte utvecklas blir man som en gammal dinosaurie som bara går på, säger Klas Augustsson.
Häpna föddes för sex år sedan med syftet att ge ut experimentell musik av artister de själva gillade. De två vännerna drog i gång skivbolaget i Klas studentrum utan att ha en aning om momsredovisning eller bokföringsregler. Fem mejl skickades till artister som de ville ge ut och ett par tackade ja, däribland japanen Toshiya Tsunoda. Han hade placerat mikrofoner i flaskor och ställt dem utomhus både i stadsmiljö och i naturen. Extract from field recording archive #2: The air vibration inside a hollow blev Häpnas första skiva och nu ska de snart ge ut en ny skiva med honom.
Men Häpnas historia går längre tillbaka i tiden och kan spåras till Småland. Klas och Johan växer upp i Jönköping och medan många av deras klasskamrater engagerar sig i frikyrkans aktiviteter viger de sin tid åt musik.
Har man lite annorlunda intressen hittar man varandra ganska snabbt i en mindre stad. Och vi har väl alltid känt oss lite malplacérade, som outsiders, säger Klas Augustsson med ett småironiskt skratt.
De pratar musik, köper skivor och spelar i band tillsammans och uppträder på varje tänkbar scen i Jönköping, men sällan mer en en gång. När båda flyttar till Stockholm börjar tankarna på ett skivbolag ta form.
Vi var inspirerade av väldigt experimentell musik och då finns inget annat val än att ge ut det själva.
Från första stund har Klas och Johan följt sina skivprojekt med en förälders beskyddande blick. De pratar detaljer med artisterna, ritar skivomslag och stiger upp i ottan för att övervaka att omslagen får rätt färg vid tryckningen.
Vi kanske upptäcker att de måste dra ned på gult. Först försökte de slå i oss att det inte gick att ändra på, men det är klart att det går, säger Johan Berthling.
- Folk tenderar att fuska, så vi är med när skivan mixas och mastras. Någon gång när vi inte var med fick vi en chock när vi lyssnade. Så vi betror ingen med något, tillägger han.
När väl omslag och skivor har kommit till kontoret väntar ett tidsödande pyssel. Häpnas yttre signum är skivornas tunna omslag och alla papperskonvoluten viks för hand och passas in i plastfickorna.
Det är faktiskt inte så tråkigt, helt klart roligare än att ringa pressen. Och det är bisarrt att tänka sig att vår DNA finns på varenda Häpnaskiva i hela världen, säger Klas Augustsson.
Pappersvikandet och allt annat skivbolagsarbete får de sköta på fritiden. Johan arbetar som musiker och Klas jobbar på ett antikvariat parallellt med sin forskning inom datavetenskap. Men hans avhandling glider mot naturvetenskap och fascinationen för myrstackar och bisamhällen.
De består av små enheter vars egen förmåga är begränsad, men tillsammans kan de skapa fantastiska arkitekturstrukturer. Naturen är min passion.
Johan Berthling har också ett naturintresse och även om han inte är lika hängiven som Klas har naturen blivit en röd tråd genom Häpnas skivutgivning.
Den präglar det mesta vi gör. Det handlar om stämningar som har klara kopplingar till naturen, säger Johan Berthling och tar inspelningarna av naturljud som ett exempel. Djur och skog dyker också upp på skivomslagen och i titlar som Sagor & Swings Melodier och fåglar där en grupp svampar pryder framsidan. Klas associerar vidare till naturligheten som han tycker genomsyrar Häpna.
Varken vi eller våra artister är intresserade att vara häftiga eller balla. Det finns inte ett spår av det hos oss. (PM)
Annons
Annons
Annons