Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Persbrandt vid ratten för andra gången

+
Läs senare

I "Dag och natt" skickade den danske regissören Simon Staho ut den svenska skådespelareliten på en helvetisk bilresa med Mikael Persbrandt vid ratten. I hans nya film "Bang bang orangutang" sitter Mikael Persbrandt fortfarande på förarplatsen, men den här gången är han himlastormande förälskad.


Från första scenen i "Dag och natt" visste publiken att filmen skulle sluta med ett självmord. "Bang bang orangutang" börjar nästan lika dramatiskt. I en av filmens första scener kör filmens huvudperson av misstag ihjäl sin egen son. Familj och vänner vänder sig emot den oförsiktige och självupptagne karriäristen och snart har han förlorat allt i sitt liv.

Stahos nya film är definitivt en släkting till hans förra, men lika mycket för att den är dess raka motsats. Där "Dag och natt" berättades i strängt återhållna, allvarliga bilder är "Bang bang orangutang" fylld av bullriga och färgstarka påhitt både till form och innehåll.

- Om den förra filmen var klassisk är den här rock. Den är oelegant och utåtriktad. Jag ville att den skulle vara på gränsen till överspelad. När vi gjorde "Dag och natt" jobbade vi med de små nyanserna. Här handlar det om de stora känslorna. Som Elvis in Las Vegas, too much, säger Simon Staho.

Han vräker på med Clash och Iggy Pop så att stolarna i biosalongen vibrerar. Filmens stora känslor målas upp med breda penseldrag och kolorerade filmrutor.

- Idén var att göra en film om stor kärlek, om en människa som gör det vi alla drömmer om, att kämpa för kärleken till sista droppen. Det är en resa som de flesta känner till. Har man inte upplevt kärleken så söker man efter den eller drömmer om den. Vad gäller temat är det en gammal film, men den är gjord på ett modernt sätt, säger Simon Staho.

Den unge danske regissören sitter på presskonferens tillsammans med Mikael Persbrandt, Lena Olin och Tuva Novotny. Han har för andra gången lyckats locka en stor del av den svenska skådespelareliten. I den nya filmen medverkar också Reine Brynolfsson, Mikael Nyqvist, Fares Fares och Börje Ahlstedt.

Lena Olin lyckades han locka ända från filmkarriären i Hollywood. Hon spelar hustrun som vänder sig bort från sin man och tar det gemensamma barnet med sig.

- Efter att jag hade läst manus hade jag några frågor. Simon gav mig laserskarpa svar på dem. Då kände jag att "här är en regissör med en gripande historia och han är glasklar över vad den handlar om. Honom vill jag jobba med", säger hon.

Filmen har kommit till i ett nära samarbete mellan Simon Staho och Mikael Persbrandt. Båda tyckte att det var oväntat svårt att skildra en karriärmans förvandling till en förnedrad och sårbar person så långt från de machomän Mikael Persbrandt så ofta har fått spela.

- Skådespelet skulle vara väldigt stort, väldigt mycket, på gränsen till överspel. Det var med skräckblandad förtjusning som jag gav mig in i det, men jag litade på Simon. Det var långt svårare att spela en man som var svag och mobbad än en som snart ska dö.

I den första filmen var mannen vid ratten känslomässigt bottenfryst, omöjlig att nå fram till känslomässigt. I "Bang bang orangutang" öppnar olyckan vägen in i känslolivet. Trots att detta är den andra filmen av tre som Staho och Persbrandt gör tillsammans vill de inte erkänna att det är en trilogi de arbetar på. Hoppet finns i alla fall om ett lyckligt slut. Deras nästa gemensamma film ska i alla fall handla om kärlek. (PM)

(PM)
Annons
Annons
Annons