På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

Förtest av Diablo III

+
Läs senare

”Diablo II” släpptes år 2000 och blev genast det snabbast säljande pc-spelet i historien.


Året efter blev expansionen ”Lord Of Destruction” den snabbast säljande pc-expansionen i historien. Efter det var det tyst från Blizzard till 2008. Då kom dock ett efterlängtat besked, ”Diablo III” var på väg. Fyra år senare närmar vi oss ett av spelhistoirens mest hypade spelsläpp.


Årtiondets mest efterlängtande nyhet för alla die hard-fans var beskedet att ”Diablo III” släpps 15 maj 2012.


Jag har haft förmånen att spela betaversionen de senaste veckorna och jag måste säga, wow, vilket spel.


Storymässigt utspelar sig ”Diablo III” 20 år efter att Diablo besegrats i ”tvåan”, i samma värld med bekanta ansikten och platser.


I betaversionen har vi haft tillgång till den första delen av spelet. Detta tar ungefär en timme att spela igenom men jag har ändå spenderat otaliga timmar i spelet.


Att spelserien har ett enormt återspelningsvärde är en av anledningarna till att spelen varit så framgångsrika.


En stor skillnad i ”Diablo III” är att alla miljöer och kartor inte är slumpmässiga som det varit tidigare. Utomhusmiljöerna har ersatts med statiska kartor för att spelaren ska känna sig hemma i miljöerna. Grottor och liknade är dock fortfarande helt slumpmässiga vilket för‧höjer spelupplevelsen och framför allt återspelningsvärdet.

Blizzard har gång på gång sagt att ”Diablo III” kommer släppas ”när det är klart”.

Av betaversionen att döma så är det verkligen klart.


Grafiken är i klass med ”World of warcraft”, men med en mörkare och gotisk tvist. Spel som utvecklats under många år riskerar att bli utdaterade innan de hunnit lämna spelstudion men här finns det inga sådana problem.

Om resten håller vad betaversionen lovar blir ”Diablo III” en succé.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons