På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

Pebble Universe

+
Läs senare
/

Fysikpusselspel släpps i en aldrig sinande ström i kölvattnet av succéer som Angry Birds och Cut the rope. Däremot är det få titlar som kan mäta sig med originalen. Ett undantag är svenska utvecklarstudion Itagakes Pebble Universe (släpps den 8 mars), som direkt ger den där känslan av självklarhet som finns i varje stor titel i genren.

Spelet går ut på att rulla små stenvarelser mot varandra så att de krockar med varandra, splittras och studsar upp mot de sotsvarta varelserna som hotar Pebbles mysiga kungarike. I takt med att du avancerar låser du upp nya stenvarelser med unika egenskaper som det gäller att utnyttja för att slå ut fienderna.

Det låter lika enkelt som det är, men ställer snart stora krav på dina små grå. Och det är fruktansvärt vanebildande. Den rätta bara e bana till-känslan infinner sig omedelbart och håller dig sedan i ett järngrepp.

Jag får samma känsla som då jag spelade Tetris eller Angry Birds första gången. Spelet tar en sekund att fatta men en livstid att bemästra.

Den fina grafiken, som påminner om lika delar Rayman Origins och indieklassikern Braid, ser ut som flödiga akvarellmålningar och osar av charm.

Det finns inte mycket att klaga på, mer än att spelet ser aningen bättre ut på iPhone än på iPad. Och möjligtvis borde spelet narkotikaklassas på grund av hur lätt man blir beroende.

Om det finns någon rättvisa på den överbefolkade app-scenen så blir Pebble Universe en jättehit. Jag skulle inte bli förvånad om det blir Game of the week på App Store.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons