Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tristan - mer passionerad än tragisk

Annons
Världslitteraturens häftigaste kärlekshistoria berättas bäst med dans. Det hävdar koreografen Krzysztof Pastor som skapat baletten "Tristan" till Wagners musik för Kungliga operan.


- Kärlek, passion och erotik är perfekta ämnen för dans. I ingen annan konstart kan kärlek skildras innerligare. Mellan Tristan och Isolde är kärleken förbjuden och omöjlig att kontrollera, säger Pastor.

Historien om "Tristan och Isolde" berättades redan på medeltiden. Men omöjlig kärlek har de flesta upplevt, även vi som lever i dag, menar han.

Richard Wagner drabbades själv av den förbjudna kärleken medan han arbetade med sitt gigantiska operaverk "Nibelungens ring". Han var gift när han förälskade sig i poeten Mathilde Wesendonck som var hustru till hans främste mecenat. Kärleken var besvarad men omöjlig att förverkliga.

- Wagner identifierade sig så starkt med sagans Tristan att han avbröt arbetet med "Ringen" för att göra operan "Tristan och Isolde". Att känslan är självupplevd och äkta hör man i musiken.

Men det är inte dansad opera Krzysztof Pastor presenterar i Stockholm. Det är han noga med att påpeka. Musiken är Wagners men librettot är nyskrivet. Mathilde Wesendonck skrev också ett antal dikter inspirerade av Tristan och Isoldes grymma öde som Wagner tonsatte men som aldrig kom till användning i operan.

- Jag hörde de så kallade Wesendoncksångerna i en inspelning av Birgit Nilsson och föll direkt. Kopplingen till "Tristan och Isolde" är tydlig, men det här blir första gången de framförs i sitt tänkta sammanhang, säger Pastor.

Att göra koreografi till Wagners romantiska musikflöde som aldrig tar paus ser han som utmaning.

- Wagners musik är oförutsägbar, jag ser den som en ocean av musik. Det är ju inte helt fel i en historia där havet spelar en aktiv roll.

Havet ingriper och framkallar en storm när Tristan blir kidnappad och bortförd ombord på en båt.

Wagner strök stora sjok i inledningen av originalhistorien och lät Tristan göra entré på scenen först som tonåring. Pastor, som fokuserar Tristan på Isoldes bekostnad, startar med hans tragiska födelse.

Tristan är också frukten av förbjuden kärlek. Han föds faderlös och modern hinner bara säga, "Ditt namn är Tristan, sorgens barn", innan hon faller död ner.

- Jag fascinerades tidigt av namnet Tristan, som bottnar i franskans tristesse. Hans start i livet är verkligen sorglig och sorgen följer honom genom livet. Jag låter de döda föräldrarna bli hans skyddsänglar, jag tycker att han behöver deras stöd, säger Krzysztof Pastor med empati i rösten.

Isolde i dubbel upplaga, som originalet föreskriver, blev för mycket för Wagner som tog fram rödpennan. Hos Pastor återuppstår den onda Isolde. Hon med de vita händerna, som hämnas när han avvisar henne och indirekt orsakar hans död. För att inte förvirra publiken har hon fått byta namn till Osilde.

Förbjuden kärlek är tidlös, så baletten "Tristan" skulle kunna utspela sig i nutid eller vilken epok som helst, menar Pastor.

- Scenografen Ernst Billgrens estetik och fascination för vikingatiden har fått styra. Därför spelar blonda flätor och svärd en viktig roll i uppsättningen.

Alla hinder som spärrar vägen för kärleken mellan Tristan och Isolde har lett till missuppfattningen att deras kärlek är platonisk. Pastor har hittat många bevis för motsatsen i texten.

- Ta svärdet som kung Mark placerar mellan dem när han upptäcker paret sovande tillsammans i skogen. Det visar att han inser att Isolde, som ju är hans hustru, bedrar honom. Det är den otyglade passionen, som alla försök till trots, inte går att kontrollera som min balett ytterst handlar om, säger han.

Krzysztof Pastors nästa projekt handlar också om otillåtna passioner. Han ska göra en helaftonsbalett av De la Clos "Farliga förbindelser" för Lettlands Nationalbalett i Riga. Arturs Maskats skriver musiken till baletten som också hämtar inspiration av filmen med John Malkovich och Glen Close i huvudrollerna. (PM)


Krzysztof Pastor

Född 1956 i Gdansk i Polen.

Dansade rollen som Tristan i en teateruppsättning under högstadieåren. Utbildade sig senare till dansare. Pastor lämnade Polen 1982 och kom via Frankrike till den nederländska nationalbaletten Het Nationale Ballet i Amsterdam där han började arbeta som koreograf.

2003 utnämndes Pastor till huskoreograf vid Het Nationale Ballet. Samma år satte han upp det egna verket "In light and shadow" på Kungliga operan i Stockholm.

---

"Tristan"

Helaftonsbalett av Krzysztof Pastor.

Musik: Richard Wagner.

Libretto: Carel Alphenaar.

Scenografi: Ernst Billgren.

Kostym: Tatyana van Walsum.

Ljusdesign: Linus Fellbom.

Rollerna dansas av två lag:

Tristan: Anders Nordström, Jan-Erik Wikström.

Isolde: Marie Lindqvist, Nathalie Nordquist.

"Tristan" får urpremiär på Kungliga operan på fredag den 31 mars. (PM)

Mer läsning

Annons