Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björn Abelsson: Bättre trafiksituation om fler i centrum skippar bilen

Annons

Trafikplaneringen i Sundsvall kritiseras av många insändare. Trafikplaneringen i Sundsvall är ett skämt (2/10), Katastrofalt dålig trafikplanering i Sundsvall (18/8) och Evig jakt efter parkeringsplatser (18/6) är några av de rubriker vi har kunnat läsa i ST.

Insändarskibenterna vill ha säkrare trafik, särskilt i korsningen Bergsgatan-Nybrogatan, ny E4 utanför stan, fortsatt fyra körfält på gamla E4:an, bort med järnvägen genom stan och fler p-platser i centrum. Jag håller med om att säkerheten är viktig. Just därför behöver vi krympa den gamla E4:an till två körfält, så att gående och cyklister kan korsa på ett säkert sätt. Oron för att en smalare gata skulle ge trafikkaos är obefogad eftersom det redan i dag bara är två körfält på infarterna från E4, till Skepparplatsen och järnvägsstationen.

Det är långt kvar till det svenska rekordet i trafikmängd som ligger på 42 000 fordon per dygn, vilket är dubbelt så mycket som vi har på gamla E4 i dag. Korsningen Bergsgatan-Nybrogatan är ett problem. Det har dock inget med stängningen av Parkgatans anslutning till Bergsgatan att göra. Olyckorna kom långt efter det att Parkgatan hade stängts. Dessutom var trafiken förbi Höglundaskolan ett betydligt större säkerhetsproblem än korsningen med Nybrogatan.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Jag tycker att man borde kunna separatreglera vänstersvängarna, så att det är rött för mötande trafik när det är grönt för svängande. Men det är Trafikverket som äger den frågan, och de bryr sig mer om framkomligheten för trafiken på Bergsgatan (E14) än om säkerheten i korsningen.

Att bygga en ny E4 är knappast en realistisk fråga i dag. Vi har vår bro, som har minskat trafiken i centrala Sundsvall betydligt och medfört kortare restider för tiotusentals resenärer. En E4 väster om centrum hade inte minskat trafiken på den gamla vägen mer än ytterst marginellt.

Att få bort järnvägen är nog tyvärr inte heller en realistisk fråga. Kommunen har i många år argumenterat för en nedgrävning, men Trafikverket saknar pengar. Det finns viktigare järnvägsprojekt i närområdet som en ny järnväg till Härnösand, dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle, triangelspår i Maland och Bergsåker och förbättringar på Mittbanan, i första hand mellan Sundsvall och Stöde.

Minns dock att väntetiderna i korsningen Parkgatan-Köpmangatan i genomsnitt är längre än väntetiderna i järnvägskorsningen vid Skolhusallén. Någon brist på p-platser i centrum är det inte. Problemet är att alltför många av de p-platser som finns används av dem som bor och arbetar i centrum, och därför inte är tillgängliga för kunder och andra besökare. Det är också så att nära hälften av alla bilresor i Sundsvalls kommun är kortare än fem kilometer. Om vi kan få en liten del av dessa korta bilresor att ske med cykel eller till fots i stället för med bil, så blir det gott om plats på både gator och p-platser för dem som av olika skäl måste välja bilen. Det skulle miljö, ekonomi och folkhälsa vinna mycket på.

Björn Abelsson

Före detta trafikplanerare

Läs även:

Orimliga prishöjningar på parkeringar i centrum – alla kan väl inte bo i Stenstan?

Taxibilarnas vansinnesfärder mellan Sundsvall och Midlanda måste stoppas

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons