Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Förvaltarskap om miljö och ekonomi

+
Läs senare
Debatt

Sverige har ett av världens tuffaste klimatprogram med målsättningen att minska växthusgasutsläppen med 40 procent till 2020. Vi är en välutvecklad postindustriell välfärdsnation med en grön ledartröja i världen. Vi klarar också att leverera det vi lovar. Här skiljer vi oss väsentligt från det politiska alternativet

Roy Resare och Sverker Ottosson är två miljöpartister som den 11/5 tar ut svängarna rejält i en replik på en tidigare artikel av mig. Man hävdar bestämt att den brontosaurus till infrastruktursatsning de rödgröna presenterat är fullt finansierad. Frågan är om ens den som läser deras artikel känner sig övertygade om det. De som jag är rädd får ta notan är framtida generationer.

Sveriges starka statsfinanser står nu i skarp kontrast till länder som Grekland, Spanien och Portugal. Med sitt infrastrukturförslag visar de rödgröna upp en sydeuropeisk budgethållning. När vi tillträdde som regering 2006 började vi med att städa upp de 66 miljarder som låg ofinansierade i den dåvarande planen. De statliga verken klarade knappt det löpande underhållet på grund av låneamorteringar givna av röda politiker. Nu har vi ordning på finanserna och har kunnat minska statsskulden genom en global kris. De vill de rödgröna börja låna igen.

Resare och Ottosson vill betala med en kilometerskatt de erkänner inte är "färdig än". En högst osäker och av flera utredningar sågad lösning ska alltså betala miljardrullningen. Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) har utrett kilometerskatten och avfärdat den. Den omfattande och många gånger integritetskränkande byråkrati som krävs, äter upp de mesta av intäkterna. Från de gröna näringarna hörs också varningar om de indirekta effekterna av skatten. LO-förbund som Pappers och Transport sågar förslaget. Transport undrar varför just skogsbranschen ska undantas i de rödgrönas förslag när så många andra näringar också skulle drabbas svårt.

Undantagsprat och undanglidande blickar börjar redan synas i rödgröna led när kilometerskatten kommer på tal. När den socialdemokratiske riksdagsledamot Krister Örnfjäder debatterade saken på landsbygdsriksdagen, hävdades att svenska åkare helt skulle undantas. Kvar skulle bara en gigantisk kontrollapparat, oförenlig med EU-rätten, stå och försöka vinka in åkare i Sverige för att finansiera de rödgrönas infrastruktur.

Med Miljöpartiets "kompromiss" blir höjningen på bensin 49 öre och diesel 61 öre. Det kan läggas till kilometerskattens kostnadshöjningar på företag i de gröna näringarna. Kostnader som dessa företag antingen får ta genom att börja säga upp folk eller lägga över på konsumenterna i form av höjda priser på det mesta vi hittar i våra livsmedelsbutiker.

Förutsättningarna att klara de åtaganden som en offensiv miljöpolitik kräver, slås undan av en självdestruktiv politik där de aktörer drabbas som bör kunna leda en grön omställning. Vi vill varken lämna över en skuldsatt grekisk tragedi eller en övergiven landsbygd till kommande generationer. Ett förvaltarskap för vår jord bygger på höga ambitioner och klokt handlag.

Liza-Maria Norlin (KD)

Riksdagsledamot Västernorrland

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons