Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Höjd bensinskatt sänker oppositionen

/
Debatt

Oppositionspartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu enats om att höja skatterna om de vinner valet. När det gäller miljöskatter skall ytterligare elva miljarder drivas in från medborgarna. Nästan allt skall komma från bilisternas redan svårt sargade plånböcker. Bensin- och dieselskatterna skall vid pump höjas med 61 öre. Det innebär ett pris som närmar sig 15 kronor om de rödgröna vinner valet. Miljöpartiet är det största hotet mot bilfamiljerna. Bara bensinskatten vill MP höja med två kronor.

Denna politik är orättvis och fel. S, MP och V påstår att höjningen är en miljöåtgärd. Men om koldioxidutsläpp är ett globalt problem så måste lösningen vara global - och då ligger Sverige redan skyhögt över de skattesatser som IPCC (FN:s klimatpanel) föreslår. Att ytterligare höja bensinskatten i Sverige är alltså till och med fel ur miljösynpunkt.

En hög bensin- och dieselskatt slår mycket hårdare mot landsbygd och låginkomsttagare än mot välavlönade storstadsbor. De grupper som S, MP och V påstår sig värna om får det extra svårt om man höjer bensinskatten.

Sverige är inte Belgien eller Holland. Vi är inte en del av tätbefolkade Centraleuropa utan bor i ett glesbygdshörn av EU. Här är höjning av bensin- och dieselskatter en ojämlik styggelse. Maria Wetterstrands tal om att "en höjning av reseavdragen kommer kompensera" är bara ett bevis på att hon inte vet vad hon talar om. Jobbreseavdragen behöver höjas till minst 50:- per mil för att kompensera vad jobbkörningen egentligen kostar bilägaren. Och hur skall pensionärerna "kompenseras"?

En hög skatt på rörlighet hindrar jobbtillväxt och är skadlig för tillväxten. Varje höjning av bensin- och dieselskatt i ett glesbygdsland tar bort jobb.

Dessutom vill oppositionen införa helt nya skatter. En kilometerskatt skulle innebära dyrare varor direkt, stora onödiga administrationskostnader och på sikt, något år, skulle man vilja plocka in privatbilisterna i detta dyra och integritetskränkande nya mastodontskattehöjarprojekt.

Bensinskatten i Sverige behöver sänkas - inte höjas. Alliansen kan börja avvecklingsplanen med att ta bort de höjningar som införts sedan maktskiftet 2006.

Våra största tidningar har nu gjort läsarundersökningar. 10 000-tals har röstat. Runt 90 procent har sagt att skatten inte skall höjas. Går oppositionen till val på bensin- och dieselskattehöjningar går man rakt mot folkviljan - och sänker sig själva.

Kenneth Winsborg

talesman bensinskatteuppror.se

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons