Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Låt resurserna stanna i Norrland

/
  • De inkomster som råvarorna i Norrland bidrar med till statskassan skulle räcka till att rusta upp både vägar och järnvägar i Norrland.
Debatt

Med en Region Norrland, bestående av de fem nordliga länen, med egen beskattningsrätt kan Norrlands infrastruktur upprustas ordentligt, skriver JT Lindh och Arne Forsell som företräder Norrländska Samlingspartiet.

Den nuvarande alliansregeringen och den rödgröna oppositionen tävlar nu i media om vem som vill satsa mest pengar på infrastruktur, och då särskilt utbyggd järnväg. Enbart smulor föreslås tillfalla Norrland, men den regionen kommer däremot att få leverera den absoluta merparten av den erforderliga degen.

Båda regeringsalternativen vet säkert att Norrland varje år levererar in mer än 50 miljarder kronor i statliga skatter, och får som kompensation för detta sammanlagt 11 miljarder kronor per år tillbaka i form av bidrag till kommuner och landsting. Överskottet på cirka 40 miljarder kronor per år går i stort sett till de föreslagna investeringarna gällande infrastruktur i Syd- och Mellansverige.

Inte nog med detta så förutsätts kommuner, landsting och näringslivet i Norrland att delta som medfinansiärer om Norrbotniabanan skall komma till stånd. Befolkningen skall personligen delta med höjd bensinskatt och dyrare frakter på grund av kilometerskatt för tunga fordon.

Våra folkvalda riksdagsledamöter från Norrland verkar helt vingklippta när det gäller att bevaka Norrlands intressen. En av dem sade till och med att någon liten nytta kan det säkert vara för oss i Västernorrland med en stor satsning i Stockholm, Malmö och Göteborg. Man tar sig för pannan!

Möjligheter till en storsatsning på infrastruktur i Norrland finns om vi bara bestämmer oss, vi som tycker att Norrland skall få ta stor del av det som produceras i regionen. Norrländska Samlingspartiet vill genom en folkomröstning bilda en egen Region Norrland, bestående av de fem nordliga länen.

Vi får ett eget parlament med egen beskattningsrätt och då skapas ekonomiska resurser som vi själva råder över. Då kan vi investera sammanlagt 150 miljarder kronor under 10 år på infrastruktur enbart i Norrland, utan hållhakar om medfinansiering och andra pålagor för befolkningen.

Då kan vi bland mycket annat förverkliga Norrbotniabanan, dubbelspår från Gävle till Härnösand, upprusta och elektrifiera Inlandsbanan från Gällivare till Mora med tvärbanorna Orsa-Bollnäs, Hoting-Forsmo, Storuman-Hällnäs och Arvidsjaur-Jörn. Vi kan upprusta och tjälsäkra vägarna med stor tung trafik, underhålla ytskiktet på belagda vägar, förbättra underhållet av alla våra grusvägar, standardhöja våra europavägar och behålla våra flygplatser. Vi kan se till att postgång, fast- och mobil telefoni, bredband och drivmedelsstationer finns tillgängligt och fungerar för alla.

Om detta skall kunna bli verklighet så måste det till ett nytt tänkande i Norrland. Med dagens politiska partier, och deras under 50 år etablerade sätt att hantera Norrland och dess innevånare, så går vi en säker avveckling till mötes. Det som blir kvar är ett smalt pärlband av bidragsberoende lydiga kommuner längs Norrlandskusten. I september kan vi säga till om förändring!

JT Lindh, Långsele

Arne Forsell, Njurunda

Norrländska Samlingspartiet

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons