Main logo

Öppet brev till länsmoderaternas ordförande Magnus Sjödin Är det så här moderat politik kommer att drivas?

Läs senare
Debatt

Moderata toppolitikern Jacomina Beertema har vid flera tillfällen det senaste året kommit med offentliga påhopp på tjänstemannen Sigbjörn Olofsson. Hon har både lovat och krävt hans avgång från jobbet som sjukhusdirektör. Till och med när hon tillträtt uppdraget som sjukvårdslandstingsråd har hon upprepat kravet på hans avgång. Nu har hon dock inte fått stöd hos resten av landstingsledningen. De anser att Olofsson ska fortsätta sitt påbörjade arbete. I slutet av förra veckan gjorde Beertema någon slags avbön från sitt tidigare agerande. Därefter gick hon enligt Dagbladet under jorden.

Så sent som strax innan jul uttalade landstingsrådet Per Wahlberg (M), i Sveriges radio, sitt fulla förtroende för Jacomina Beertema. Wahlberg (M) menar nu i en artikel i Dagbladet i torsdags att Beertemas utspel inte är förankrade i det egna partiet. Samtidigt hävdar han att hon är representativ för moderaterna! Detta går inte ihop. Wahlberg förnekar att det finns en konflikt inom moderaterna. Det går heller inte ihop med bilden av två olika åsikter om sjukhusdirektörens framtid i Sundsvall.

Att hänga ut en tjänsteman som faktiskt utför det uppdrag som ett näst intill enigt landstingsfullmäktige klubbat är en mycket märklig handling. Är det så här moderaterna tänker driva politik?

Hur ser länsmoderaternas ordförande Magnus Sjödin på konflikten inom moderatleden i länet? Hur ser du Magnus på frågan om politiker ska göra offentliga påhopp på en tjänsteman som utför beslutade uppdrag?

Elvy Söderström (S), ordförande partidistriktet Västernorrland

Elisabet Strömqvist (S), oppositionsråd Landstinget Västernorrland

Lars Olof Olsson, gruppledare (S) i landstinget Västernorrland

Susanne Sundqvist, gruppledare (V) i landstinget Västernorrland

Ewa Back (S), Hans Stenberg (S),

Linnéa Stenklyft (S),

Stefan Dalin (S),

Christer Sonidsson (S),

Erik Lövgren (S)

Mikael Strandman (V)

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel