Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker och planerare i Västernorrland: Lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism

/
  • 89 procent av norrlänningarna vill äga sin egen bil visar en Skopundersökning som Kungliga automobil klubben, KAK, gjort.
Debatt

Annons

Hämta barnen vid skolan, arbeta, skjutsa till fotbollsträning, handla och hälsa på släktingar. Så kan en vecka se ut för många familjer i Västernorrland. Det är knappast några lyxvanor, utan snarare naturliga delar i ett helt normalt liv. Allt detta förutsätter resor på något sätt. För att det så kallade livspusslet ska gå att lägga krävs därför effektiva transporter som är anpassade efter människors verkliga behov.

I Sverige görs hela 13 miljoner resor varje dag. Åtta av tio sker med bil och hela nio av tio med vägtrafik. KAK menar att alla trafikslag behövs och fyller olika behov i människors vardag. Men faktum är att bilen och väginfrastrukturen är grunden för mobiliteten i Sverige, vilket planeringen måste ta hänsyn till.

Aldrig förr har det sålts så många bilar. Västernorrlands län såldes inte mindre än 8 352 bilar 2016. Trots att bilen är en stor investering och dyr att äga väljer invånarna i länet uppenbarligen att prioritera detta. Egentligen är det inte svårt att förstå varför. Bilen ger möjligheter att resa bekvämt från den plats man befinner sig till den plats man ska, på de tider som passar, med det sällskap man önskar. Den frihet som bilen innebär är svårslagen.

Samtidigt pågår det något av ett paradigmskifte inom bilismen. Fordonen blir allt renare, tystare och säkrare. Snart kanske de även kan köra själva. Det finns inget som indikerar att denna utveckling skulle minska intresset för bilen. Tvärtom kommer det troligen att öka.

Numera hörs ofta röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin egen bil i framtiden. Därför planerar Sveriges kommuner för minskad bilism och även hos staten i form av Trafikverket finns tankar om att planeringen generellt sätt måsta utgå ifrån minskad bilism. De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.

Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. Kungliga automobil klubben, KAK, frågade därför genom en Skopundersökning människor i Norrland hur de vill äga bil. 0 procent svarade att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 8 procent att de föredra leasing, 2 procent vill använda sig av bilpool och 2 procent vill hyra vid behov. Men de allra flesta, hela 89 procent, vill äga sin egen bil.

KAK vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare i Västernorrland: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism. Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats och bra vägar att färdas på i övrigt. Infrastruktur är en säker framtidsinvestering. Vi har inte råd att göra misstaget att utifrån feltänkta utopier planera bort den privata bilismen. Om regionen ska kunna fortsätta att växa måste fungerande kommunikationer finnas. Människor kommer att vilja hämta vid skolan, arbeta, skjutsa till fotbollsträning, handla och hälsa på släktingar även i framtiden.

Anders Ydstedt

Ordförande, Expertrådet, KAK

Wilhelm Douglas

Generalsekreterare, KAK

Läs även:

Socialdemokraterna: Jobben står högst på dagordningen

Liberalerna: Finns stor potential för solenergi i Sverige – är en förutsättning för att nå klimatmålen

Vårdalliansen: Bra att majoriteten ändrade sig om listningskö – regelverket måste ses över för att rädda populära vårdcentraler

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons