Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Trafikverkets beslut kan slå hårt mot landsbygden

+
Läs senare
/
Debatt

Hur hanterar Trafikverket en säker tågtrafikledning och skattebetalarnas pengar?

Staten, den här gången via Trafikverket, planerar än en gång åtgärder som utarmar landsbygden utanför storstadsområdena. Åtta tågledningscentraler ska bli fyra och landsorten drar det kortaste strået. Ett läge där stora investeringar, hög kompetens och lång erfarenhet suddas ut med ett centralt penndrag. Vackra ord om att hela Sverige ska leva och teknikens möjligheter till distansoberoende utveckling blir än en gång bara – ord.

Ånge är en av de orter där Trafikverkets tågledningscentral med 50 anställda föreslås avvecklas. 100-miljonerssatsningen i en helt ny tågledningscentral utrustad med bästa och modernaste teknik i Ånge för bara några år sedan är plötsligt inte värt något. Ett enormt slöseri med både skattemedel, kompetens och erfarenhet inom järnväg och tågledning.

Enligt förslaget blir det Gävle, Stockholm, Göteborg och Malmö som får överta driftledningen av järnvägstrafiken. Trafikledningscentralerna i bland annat Ånge och Boden flyttas till Gävle med nyinvesteringar, nyrekryteringar och utbildning för nya tågklarerare som följd. Det tar minst två år att bli en duktig fjärrtågklarerare, dessa finns redan på de orter som man nu planerar att avveckla.

Trafikverket anger svårigheter att rekrytera personal på vissa orter som en anledning till centraliseringen. Man tror att det måste finnas ett universitet eller högskola på just den ort där man i framtiden ska ha en tågledningscentral. Detta är direkt beklämmande. Dagens tågledningscentraler har nästan inga rekryteringsbehov alls. Närheten och tillgängligheten till universitetsutbildning är minst lika god i både Ånge och Boden som i storstäderna. Arbetsmarknadsregionen kring Ånge med en pendlingstid på omkring en timme (en fullt accepterad pendlingstid i Stockholm) omfattar nära 200 000 invånare i Sundsvalls och Östersundsområdet. Samma är förhållandet i Boden med Luleå, Piteå och Älvsbyn inom pendlingsavstånd.

Rekryteringsbehovet vid en flytt till Gävle borde bli minst 100 nya medarbetare och ett investeringsbehov på ett par hundra miljoner när en ny central måste byggas.

Samhället är beroende av en väl fungerande järnväg och tågtrafik. Att fjärrstyra hur tåg ska mötas är något som tekniskt kan ske från vilken plats som helst. Men genom att behålla Bodens och Ånges tågledningscentraler ökas inte de geografiska områdena för tågledning och störningar vid trafikproblem begränsas. En uppgradering till senaste teknik i de befintliga tågledningscentralerna kan ske till en kostnad som utgör bråkdel av vad en nyinvestering i Gävle skulle kosta. Låt inte redan gjorda investeringar för 100-tals miljoner gå upp i rök.

Vart tog ambitionen att hela Sverige ska leva och möjligheterna som distansoberoende arbete ger vägen? Vi ser inte några effekter av de fina orden.

Under en lång följd av år har kommunerna Ånge och Boden i stället dränerats på arbetstillfällen, många har varit statliga verksamheter. Samtliga arbetstillfällen har försvunnit till storstäderna. En kapitalförstöring som inte med en liten kommuns mått känns acceptabel.

Riksdagspolitiker, är det inte dags att ni utövar ert ägande och inte tillåter generaldirektörerna ta död på landsbygden? Staten får inte fortsätta tillåta utarmningen av landsbygden och mindre orter med fortsatt centralisering.

Trafikverket, tänk om när det gäller centraliseringen av tågledningscentralerna.

Sten-Ove Danielsson

Kommunalråd i Ånge kommun, Socialdemokraterna

Hans-Erik Beck

Oppositionsråd i Ånge kommun, Moderaterna

Björn Magnusson

Centerpartiet

Kjell Grip

Kristdemokraterna

Kicki Jeschke

Miljöpartiet

Örjan Olsson

Vänsterpartiet

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons